Published journal articles indexed by SCI, SSCI, and AHCI
The Effect of Explicit-Embedded-Reflective Instruction on Scientific Literacy
CROATIAN JOURNAL OF EDUCATION-HRVATSKI CASOPIS ZA ODGOJ I OBRAZOVANJE
, vol.18, no.2, pp.351-390, 2016 (SSCI)



Articles Published in Other Journals
Investigation of relationship between intellectual risk taking in science learning and metacognitive awareness
International Journal of Academic Research in Education
, vol.8, no.1, pp.51-63, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Coprehensive Observations and Opinons by Teachers and Researchers about Finnish Schools
GESJ: Education Science and Psychology
, vol.4, no.64, pp.37-58, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Bireysel Çeşitliliğin Var Olduğu, Eşitlikçi veKapsayıcı STEM Topluluğu İnşa Etmek: Özel Gereksinimli Küçük Çocuklarda STEM Öğrenimini Desteklemek
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, vol.41, no.2, pp.455-492, 2022 (Peer-Reviewed Journal)

Developing an Instrument for Determining Subject-Oriented World Views of Prospective Science Teachers
HACETTEPE UNIVERSITESI EGITIM FAKULTESI DERGISI-HACETTEPE UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION
, vol.37, no.1, pp.328-344, 2022 (Peer-Reviewed Journal)



Özel Eğitim Öğretmen Adaylarının İki Kere Farklılığa Yönelik Metaforik Algıları
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, vol.22, no.3, pp.1924-1941, 2021 (Peer-Reviewed Journal)


Intellectual Risk Taking When Learning aboutTechnology: Case of Prospective Science Teachers
Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi
, vol.39, no.1, pp.37-61, 2019 (Peer-Reviewed Journal)
Özel Yetenekli Öğrencilere Yönelik Fen Bilimlerine Özgü Uzamsal Akıl Yürütme Becerisi Testinin Geliştirilmesi
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, vol.19, no.3, pp.391-405, 2018 (Peer-Reviewed Journal)
Aday Özel Eğitim Öğretmenlerinin, IQ, Zekâ, Yetenek, Özel Yetenek, Üstünlük, Zekâ Kuramları ve Zekâ Testlerine İlişkin Bilgilerinin İncelenmesi
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, vol.19, no.3, pp.700-713, 2018 (Peer-Reviewed Journal)

Acquaintance, Knowledge and Alternative Conceptions of Eight Grade Students about Inheritance: A Three-tiered Testing Approach
European Journal of Health and Biology Education
, vol.1, pp.1-11, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
Türkiye’de Özel Yeteneklilere Neyi, Nasıl Öğretmeli ve Öğrenmeyi Nasıl Değerlendirmeli?: Bir Paydaşlar Görüşü Çalışması
International Journal of Turkish Educational Sciences
, vol.5, pp.190-203, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerinin Akranlarıyla Fen Bilimlerini Öğrenmede Zihinsel Risk Alma Davranışları Açısından Karşılaştırılması
İlköğretim On-line
, vol.16, pp.1644-1651, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
Mitoz Bölünme Konusunun Öğretimi için Kavramsal Değişim Odaklı Somut Bir Öğretim Materyalinin Geliştirilmesi
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi
, vol.4, pp.66-83, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
ARAŞTIRMA GÖREVLİLERİNİN SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMDEKULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ
TURKISH STUDIES
, vol.12, pp.1-15, 2017 (Scopus)
Üstün Yetenekli Öğrencilerin Sözel Kısa Süreli Hafızalarını Belirlemeye Yönelik Bir Testin Geliştirilmesi
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, vol.18, pp.104-116, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Hangi Özellikler Açısından Gelişimi Sağlanmalı?: Bir Paydaşlar Görüşü Çalışması
Türk Üstün Zeka ve Eğitim Dergisi
, vol.7, pp.2-18, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
Development of a culture specific critical thinking ability test and using it as a supportive diagnostic test for giftedness
Acta Didactica Napocensia
, vol.9, pp.55-64, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
Fen bilgisi öğretmen adaylarının mitoz ve mayoz bölünmeye ilişkin kavram yanılgılarının model oluşturma yaklaşımıyla belirlenmesi,
Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, vol.35, pp.121-135, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
Investigating Gifted Middle School Students Images about Scientists A Cultural Similarity Perspective
Science Education International
, vol.27, pp.136-150, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
MIDDLE SCHOOL STUDENTS SCIENTIFIC EPISTEMOLOGICAL BELIEFS
The Online Journal of New Horizons in Education
, vol.6, pp.91-102, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
Üstün Yetenekli Öğrencilerin IQ Puanlarının Cinsiyet Değişkeni Bakımından Yıllara Göre Karşılaştırılması Malatya Örneği
Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi
, vol.39, pp.31-46, 2015 (Peer-Reviewed Journal)
Üstün yeteneklilerin epistemolojik inançlarının fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeyi ve başarıyla ilişkisi
Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
, vol.5, pp.12-35, 2015 (Peer-Reviewed Journal)
Üstün Yetenekli Öğrencilerin IQ Puanlarının AnneBabaEğitimi ve Aile Geliri Değişkenleri AçısındanKarşılaştırılması
Eskişehir Osmangazi Sosyal Bilimler Dergisi
, vol.16, pp.109-121, 2015 (Peer-Reviewed Journal)
Advanced science students understanding on nature of science in Finland
European Journal of Educational Research
, vol.3, pp.167-176, 2014 (Scopus)
Investigation of Scientific Creativity of Eighth Grade Gifted Students
International Journal of Innovation, Creativity and Change
, vol.1, pp.19-26, 2014 (Peer-Reviewed Journal)

Teaching Processes and Methods Suggested by Science Teachers for Overcoming Alternative Conceptions about Genetics
The New Educational Review
, vol.36, pp.66-81, 2014 (Peer-Reviewed Journal)

Higher order correlates of gifted students motivation towards science learning in Turkey
Journal of Research in Education and Society
, vol.5, pp.1-9, 2014 (Peer-Reviewed Journal)
Investigation of higher order correlates of gifted students motivation towards science learning
GESJ: Education Sciences and Psychology
, vol.6, pp.18-26, 2014 (Peer-Reviewed Journal)
Understanding Knowledge Structures of Prospective Biology Teachers on Organic Concept
The International Journal of Research in Teacher Education
, vol.5, pp.1-10, 2014 (Peer-Reviewed Journal)
Fen Öğrenmede Zihinsel Risk Alma ve Yordayıcılarına İlişkin Algı Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlanması Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Journal of Turkish Science Education
, vol.11, pp.119-142, 2014 (Peer-Reviewed Journal)
Comparison of Gifted and Advanced Students on Motivation toward Science Learning and Attitude toward Science
Journal of the American Academy of Special Education Professionals
, vol.1, pp.146, 2013 (Peer-Reviewed Journal)
An Investigation of the Epistemological Predictors of Self Regulated Learning of Advanced Science Students
Science Educator
, vol.21, pp.45, 2012 (Peer-Reviewed Journal)
Çoklu Zekâ Teorisi ve Öğretime Uygulanması
Eğitimci
, pp.54-56, 2012 (Non Peer-Reviewed Journal)
Adaptation Study of Motivation Toward Science Learning Questionnaire For Academically Advanced Science Students
Chemistry: Bulgarian Journal of Science Education
, vol.21, pp.29-44, 2012 (Peer-Reviewed Journal)

An analysis of scores of prospective biology teachers on the factors of MSLQ
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, vol.22, pp.417-431, 2009 (Peer-Reviewed Journal)
Yaratıcı ve eleştirel düşünme temelli fen laboratuarı uygulamalarının akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi
İlköğretim On-line
, vol.6, pp.377-389, 2007 (Peer-Reviewed Journal)
Kavram öğretimi ve çoklu zekâ teorisi
Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi
, vol.14, pp.473-480, 2006 (Peer-Reviewed Journal)
Refereed Congress / Symposium Publications in Proceedings
Teacher nomination after identification
3.rd Thematic ECHA Online Conference on Teaching Highly Able Students, Gordon, Israel, 07 March 2023
Teacher nomination after identification
3.rd Thematic ECHA Online Conference on Teaching Highly Able Students, Haifa, Israel, 07 March 2023
Investigation of Gifted Students’ Academic Performance in Statistics Tasks Related to Real Covid-19 Pandemic Data
The Asia-Pacific Conference on Giftedness (APCG), Taipei, Taiwan, 7 - 10 July 2022, pp.139-140

Türkiye’de Bir Savant: Takvim Hesaplama, Üstün Sözel Kısa Süreli Hafıza Kapasitesi ve Otobiyografik Hafıza
International Congress on Gifted and Talented Education, Malatya, Turkey, 1 - 03 November 2019, pp.19-21
Association Intellectual Risk Taking With Science Achievement of Gifted Students and Comparison of Their Intellectual Risk Taking in Different Grades and Gender
International Congress on Gifted and Talented Education, 1 - 03 November 2019
Draw A Gifted Student!: Pre-service Teachers’ Images of Gifted Students
International Congress on Gifted and Talented Education, 1 - 03 November 2018
A video-assisted and web-based professional guidance and performance assessment system for trainee teachers: A model proposal
11. International Computer and Instructional Technologies Symposium, 24 - 26 May 2017
The effect of explicit–reflective teaching in two complementary courses on nature of science understandings
Third International Social Sciences Symposium, 26 - 28 October 2017
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Temel Astronomi Konularına İlişkin Kavramsal Anlama Düzeylerinin Uzamsal Akıl Yürütme Becerileriyle İlişkisi
IV. International Eurasian Educational Research Congress, 11 - 14 May 2017
WEB DESTEKLİ ÖĞRETİMİN FARKLI ÖĞRENME STİLİNE SAHİP ÖĞRENCİLERİN BAŞARILARINA ETKİS
IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 11 - 14 May 2017
Özel Yetenekli Öğrencilerin Anomalik Durumlar Üzerine Argümantasyon Sürecinin Bilimsel Yaratıcılık Düzeylerine Etkisi
26. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Eskişehir, Turkey, 5 - 08 October 2016
A Phenomenological Research on Motives of Non Education Faculty Undergraduates to Choose Teaching Profession
4th International Symposium on New Issues in Teacher Education, Savonlinna, Finland, 30 August - 01 September 2016
Effects of instruction supported by web 2 0 tools on prospective teachers biotechnology literacy
8th World Conference on Educational Sciences, Madrid, Spain, 4 - 06 February 2016

TEOG Fen ve Teknoloji Sınavı Açısından Üstün Yetenekliler İlköğretim Öğrencileri ve Öğretmen Adaylarının Karşılaştırılması
IV. Ulusal Ustun Zekali ve Yeteneklilerin Egitimi Kongresi, İstanbul, Turkey, 22 - 25 September 2014
Araştırma Görevlilerinin Sosyal Ağların Kullanımına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi
Uluslararasi EJER 2014 Kongresi, İstanbul, Turkey, 24 - 26 April 2014
Öğretmen Adaylarının Biyoteknoloji Okuryazarlıklarıyla Web 2 0 Teknolojilerini Kullanım Durumları Arasındaki İlişki
Uluslararasi EJER 2014 Kongresi, İstanbul, Turkey, 24 - 26 April 2014
Determining Misconceptions Of Turkish Eight Graders About Heredity
III. European Conference on Social and Behavioral Science, Roma, Italy, 6 - 08 February 2014
Determining Scientific Literacy Levels of Prospective Science Teachers
III. European Conference on Social and Behavioral Science, Roma, Italy, 6 - 08 February 2014

Investigating Correlates of Gifted Students Motivation towards Science Learning
III. European Conference on Social and Behavioral Science, Roma, Italy, 6 - 08 February 2014
Assessment Of Scientific Epistemological Beliefs Of Turkish Fifth Sixth Seventh and Eighth Graders
III. European Conference on Social and Behavioral Science, Roma, Italy, 6 - 08 February 2014
Understandings of advanced high school students on nature of science
2nd World Conference on New Trends in Science Education, Cracow, Poland, 2 - 05 July 2013
A New Strategy for Increasing Biological Literacy Levels of Gifted Science Students
6th Balkan Congress for Education and Science, 30 September - 01 October 2011

Are conducting scientific research studies and studying in graduate programs enough to acquire sophisticated understandings about nature of science
International Conference on New Horizons in Education, Cyprus (Kktc), 23 - 25 June 2010
Türkiye de öğretmen yetiştirme ve istihdam politikaları
Bilgi Çağında Eğitim ve Malatya, Turkey, 15 - 16 May 2010, pp.583-595
What is the Place of Knowledge about NOS among Other Types of Knowledge for Teachers and Students in terms of Importance and Interest Aspects of Task Value
The First International Congress of Educational Research, Çanakkale, Turkey, 1 - 03 May 2009
An Analysis of Factors of MSLQ by Considering Scores of Prospective Biology Teachers
11th EARLI JURE Conference, Leuven, Belgium, 8 - 11 July 2008
Öğretim materyali geliştirmede portfolyo ve rubrik değerlendirmenin eleştirel ve yaratıcı düşünme üzerine etkisi
XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Turkey, 13 - 15 September 2006
Bilimsel Süreç Becerilerinin 10 ve 11 Sınıf Kimya Ders Kitapları ve Kimya Ders Müfredatında Temsil Edilme Durumları
VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi(UFBMEK–7), Turkey, 7 - 09 September 2006
Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğretmen adaylarının genetik mühendisliği ile ilgili bilgi düzeylerine etkisi
XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Turkey, 28 - 30 September 2005
Books & Book Chapters
Özel Yeteneklilerin Eğitiminde Öğretim Etkinliklerinin Nitelikleri
in: Özel Yetenekliler İçin STEM Eğitimi, Çakıroğlu Erdinç,Şahin Erhan, Editor, Sonçağ Akademi, Ankara, pp.19-31, 2022
FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİMİ (SİSTEMATİK VE KANIT ODAKLI ÖĞRETİM)
Nobel Yayınevi, Ankara, 2020
ÜSTÜN ZEKALILARIN (ÖZEL YETENEKLİLERİN) EĞİTİMİ: SİSTEMATİK VE BİLİMSEL DAYANAKLI EĞİTİM
Nobel Yayıncılık, Ankara, 2020
ÜSTÜN ZEKÂLILAR (ÖZEL YETENEKLİLER) EĞİTİMİNDE BİLİMSEL DAYANAKLI (KANIT TEMELLİ) MATEMATİK EĞİTİMİ UYGULAMALARI
in: ÜSTÜN ZEKÂLILARIN (Özel Yeteneklilerin) EĞİTİMİ: Sistematik ve Bilimsel Dayanaklı Eğitim, KÖKSAL MUSTAFA SERDAR, Editor, Nobel Akademik, pp.235-256, 2020
Karma Yöntem Araştırma Desenleri
in: Karma Yöntem Araştırmalarının Temelleri, Dede, Yüksel, Demir, S. Beşir, Editor, Anı Yayıncılık, Ankara, pp.167-203, 2015
Bilimin Doğasının Öğretiminde Kuramdan Uygulamaya Yönelik Yaklaşımlar
in: Bilimin Doğası Gelişimi ve Öğretimi, Yenice, Nilgün, Editor, Anı Yayıncılık, pp.223-247, 2015
Karma Yöntem Desenlerine Örnekler
in: Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi, Dede Yüksel, Demir, S. Beşir, Editor, Anı Yayıncılık, 2014