Asst. Prof. NURCİHAN SÖNMEZ GENÇ


Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü

Alman Dili Eğitimi A.B.D.


WoS Research Areas: Social Sciences (SOC), SOCIAL SCIENCES, GENERAL, EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH


Avesis Research Areas: Social Sciences and Humanities, Education, Education in Foreign Languages, Education in German

Email: nurcihan.sonmez@hacettepe.edu.tr
Office Phone: +90 312 297 8575 Extension: 129
Web: https://avesis.hacettepe.edu.tr/nurcihan.sonmez
Office: Eğitim Fakültesi B-Blok Kat: 3 Oda: 318
Address: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi B-Blok Yabancı Diller Eğitimi Bölümü Beytepe/ Ankara

Metrics

Publication

15

Citation (WoS)

1

H-Index (WoS)

1

Citation (Scopus)

1

H-Index (Scopus)

1

Citation (Scholar)

9

H-Index (Scholar)

1

Project

2

Open Access

5
UN Sustainable Development Goals

Education Information

2016 - 2022

2016 - 2022

Doctorate

Hacettepe University, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Alman Dili Eğitimi, Turkey

2013 - 2016

2013 - 2016

Postgraduate

Hacettepe University, Eğitim Enstitüsü / Yabancı Diller Eğitimi, Alman Dili Eğitimi, Turkey

2009 - 2013

2009 - 2013

Undergraduate

Hacettepe University, Eğitim Fakültesi/ Yabancı Diller Eğitimi, Alman Dili Eğitimi, Turkey

2008 - 2009

2008 - 2009

Undergraduate

Universitaet Hamburg, Fakultät für Erziehungswissenschaft, Lehramt für die Sekundarstufe I und II, Germany

Dissertations

2022

2022

Doctorate

Eine Studie zur Förderung der akademischen Textkompetenz im Kontext der DaF-Lehrerausbildung

Hacettepe University, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü

2016

2016

Postgraduate

Die Vermittlung von Lesestrategien und ihr Einfluss auf den Strategiegebrauch

Hacettepe University, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü

Foreign Languages

A2 Elementary

A2 Elementary

Spanish

B2 Upper Intermediate

B2 Upper Intermediate

English

C2 Mastery

C2 Mastery

German

Research Areas

Social Sciences and Humanities

Education

Education in Foreign Languages

Education in German

Academic Titles / Tasks

2022 - Continues

2022 - Continues

Assistant Professor

Hacettepe University, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü

2014 - 2022

2014 - 2022

Research Assistant

Hacettepe University, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü

Non Academic Experience

2013 - 2014

2013 - 2014

Almanca Öğretmeni

Business Establishment Private, Ted Ankara Koleji, Yabancı Dil Eğitimi

Published journal articles indexed by SCI, SSCI, and AHCI

Refereed Congress / Symposium Publications in Proceedings

2024

2024

Yabancı Dil Öğretmeni Yetiştirme Sürecinde Bilimsel Araştırma Yöntemlerinin Öğretimi Üzerine Bir Durum Çalışması

Sönmez Genç N.

8. Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi "21. Yüzyılda Eğitim, Bilim, Sanat ve Toplum: Yenilikçi Yaklaşımlar ve Yetkinlikler", Krakow, Poland, 8 - 10 July 2024 Sustainable Development

2024

2024

Potenziale der prozessorientierten Schreibdidaktik: Eine qualitative Inhaltsanalyse der Wahrnehmung und Attribuierung von DaF-Lehramtsstudierenden

Sönmez Genç N., Ünal D. Ç.

8. Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi "21. Yüzyılda Eğitim, Bilim, Sanat ve Toplum: Yenilikçi Yaklaşımlar ve Yetkinlikler", Krakow, Poland, 8 - 10 July 2024, pp.1-2 Sustainable Development

2019

2019

Eine Studie zur Förderung der akademischen Schreibkompetenz im Kontext der DaF-Lehrerausbildung

SÖNMEZ GENÇ N.

14. DGFF-Arbeitstagung für den wissenschaftlichen Nachwuchs in der Fremdsprachenforschung, Gießen, Germany, 12 March 2019

2016

2016

Okuma Stratejilerinin Öğretimi ve Strateji Kullanımı Üzerindeki Etkisi

SÖNMEZ GENÇ N., ÜNAL D. Ç.

Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi, Muğla, Turkey, 29 September 2016, pp.10-11

Books & Book Chapters

2018

2018

Entwicklung und Evaluation von fach- und sprachintegrierten Unterrichtsmaterialien für die DaF-Lehrerausbildung in der Türkei

Sönmez Genç N., Ünal D. Ç., Ünver Ş.

in: Fach- und sprachintegriertes Lernen auf Deutsch (CLILiG): Materialentwicklung, Lehrerbildung, Forschungsbegleitung, Haataja K.,Wicke R. E., Editor, Erich Schmidt Gmbh Verlag, Berlin, pp.259-268, 2018 Creative Commons License

2017

2017

Ethische Bildung und Werteerziehung am Beispiel frühen Deutschlernens mit dem CLIL-Ansatz

Ünal D. Ç., Sönmez Genç N.

in: Demokratik Değerler Eğitimi, Democratic Values Education, Akpınar Dellal, Nevide, Editor, Lambert Academic Publishing, Düsseldorf, pp.376-390, 2017 Creative Commons License

Supported Projects

2016 - 2017

2016 - 2017

Okuma Stratejilerinin Öğretimi ve Strateji Kullanımı Üzerindeki Etkisi

Project Supported by Higher Education Institutions

ÜNAL D. Ç. (Executive), SÖNMEZ GENÇ N.

Scientific Refereeing

August 2023

August 2023

DİYALOG. Interkulturelle Zeitschrift für Germanistik

Other journals

March 2022

March 2022

Digitalisierung im Kontext von Sprache und Literatur in der Türkei, Potentiale, Herausforderungen und Prognosen, Germanistik in der Türkei BD 18

Chapter Scientific / Professional Book Published by Renowned Publishing Houses

Awards

September 2014

September 2014

İhsan Doğramacı Üstün Başarı Ödülü

Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi



Congress and Symposium Activities

08 July 2024 - 10 July 2024

08 July 2024 - 10 July 2024

8.th International Contemporary Educational Research Congress

Session Moderator

Krakow-Poland

01 November 2018 - 01 November 2018

01 November 2018 - 01 November 2018

Informationsveranstaltung Europäisches Profilraster für Sprachlehrende (EPR)- Deutsch Lehren Lernen (DLL)

Attendee

Ankara-Turkey

01 August 2017 - 01 August 2017

01 August 2017 - 01 August 2017

Digitally Literate Teachers on Networks Project

Attendee

Ankara-Turkey

01 September 2016 - 01 September 2016

01 September 2016 - 01 September 2016

Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi

Attendee

Muğla-Turkey

01 July 2016 - 01 July 2016

01 July 2016 - 01 July 2016

CLILiG GLOBAL 2016 – Fach- und sprachintegriertes Lernen in der Zielsprache Deutsch – Herausforderungen und Perspektiven für globale Zusammenarbeit in Forschung und Praxis

Attendee

Heidelberg-Germany

Invited Talks

October 2024

October 2024

Forschungsmethoden und Lehrmodelle in der Fremdsprachendidaktik: Das Fallbeispiel Wien

Seminar

Viyana Üniversitesi-Austria

Citations

Total Citations (WOS): 1

h-index (WOS): 1