8. Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi "21. Yüzyılda Eğitim, Bilim, Sanat ve Toplum: Yenilikçi Yaklaşımlar ve Yetkinlikler", Krakow, Poland, 8 - 10 July 2024
Yabancı dil öğretimi, Türkiye’nin
stratejik hedefleri arasında kritik bir rol oynamaktadır. Buna karşın Türkiye’nin yabancı dil
öğretimine harcadığı tüm emek, zaman ve kaynaklara rağmen yabancı dil öğretimi
istenilen seviyenin çok altında kalmaktadır. Bu sorunun temel nedenlerinden biri,
yabancı dil öğretmenlerinin yeterli niteliklere sahip olmamasıdır. Günümüzde
yabancı dil öğretmenlerinin salt çağdaş yabancı dil öğretim yöntemlerine yöntemlerine hâkim olmalarının yanı sıra, kendilerini
derslerinde ve alanlarındaki sorunları ampirik olarak inceleyebilen birer
araştırmacı öğretmen olarak yetiştirmiş olmaları beklenmektedir. Bu çerçevede, yabancı dil öğretmeni
yetiştirme programlarında araştırma yöntemlerine odaklanan derslerin sayısının
artması ve öğretmenlerin araştırmacı kimliklerinin geliştirilmesi,
Yükseköğretim Kurulu'nun öncelikli hedefleri arasında yer almaktadır. Bu hedefler ışığında, yabancı dil
öğretmenleri ve geleceğin yabancı dil öğretmenlerini yetiştirecek genç
akademisyenlerin araştırma yöntemleri konusunda kendilerini geliştirmeleri giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Bu gereksinimlerden hareketle, Türk
üniversitelerinin Yabancı Diller Eğitimi Bölümlerinde yürütülen lisansüstü
öğretim programlarının araştırma yöntemleri öğretiminin güçlendirilmesi
amacıyla, dünya üniversite sıralamalarında üst sıralarda yer alan Viyana
Üniversitesi'nin yabancı dil öğretimi bölümlerinde bilimsel araştırma
yöntemleri öğretimine odaklanan bir durum çalışması yürütülmüştür.* Bu araştırmada,
durum çalışması modeli benimsenmiş ve iç içe geçmiş tek durum çalışması deseni
kullanılmıştır. Araştırma verileri, uzman görüşmeleri ve doküman analizi
yöntemleri birlikte kullanılarak toplanmıştır. Bu bağlamda, Viyana
Üniversitesi'nde yabancı dil öğretimi alanında uzmanlaşmış sekiz akademisyenle
uzman görüşmeleri gerçekleştirilmiş ve araştırma yöntemlerinin öğretildiği üç
farklı lisansüstü dersin dokümanları ayrıntılı bir şekilde analiz edilmiştir. Araştırma
verileri MAXQDA analiz programı aracılığıyla içerik analizine tabi tutulmuştur.
Elde edilen bulgular, özellikle Alman Dili Eğitimi lisansüstü öğretim
programlarının nitelikli araştırma yöntemi öğretimine yönelik önemli tespitler
ve öneriler sunmaktadır. Bu bulgular, öğrencilerin araştırma becerilerini geliştirmek
için yeni öğretim ortamlarının oluşturulmasında büyük önem arz etmektedir.