Bu çalışmada, aktif öğrenme etkinlikleriyle “Madde ve Isı” ünitesi kapsamında yapılan ters yüz sınıf (TYS) modelinin öğrencilerin akademik başarılarına ve üstbilişsel farkındalıklarına etkisini incelemek ayrıca uygulamaya yönelik öğrencilerin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma 2021-2022 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde Ankara’daki bir devlet okulunda 6. sınıf olan 2 şube deney grubu (n=55), 2 şube kontrol grubu (n=50) olmak üzere, toplam 105 öğrenciyle yapılmıştır. Deney grubuna TYS modeli uygulanmış, kontrol grubunda mevcut öğretim programına göre dersler yürütülmüştür. Çalışmada karma yöntem desenlerinden açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Çalışmada nicel kısımda yarı deneysel deneme modeli olan ön test- son test kontrol gruplu model kullanılmış olup veri toplama aracı olarak “6. Sınıf Madde ve Isı Başarı Testi ve Çocuklar İçin Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda deney grubu öğrencilerinin TYS uygulamasına yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla durum çalışmasından yararlanılmıştır. Çalışmanın nicel verileri SPSS-23 programı ile analiz edilmiştir. Nitel veriler ise betimsel analizle açıklanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerden TYS modelinin öğrencilerin başarısını ve üstbilişsel farkındalıklarını deney grubu lehine arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin TYS modeline ilişkin genel olarak olumlu görüş bildirdikleri ve TYS modelinin öğretimin etkililiği bakımından öğrencilere önemli katkılar sağladığı görülmüştür. Çalışmada TYS modelinin başarılı bir şekilde uygulanabilmesi için öğrencilerin teknolojik araç ve internet erişimine sahip olmaları ve öğrencilerin videoları izleyip ön öğrenmelerini yaparak sınıfa gelmeleri gerektiği önerilmiştir.
In this study, the purpose was to examine the effect of the flipped classroom (FC) model accom- panied by active learning activities within the scope of the lesson unit of “Matter and Heat” on the academic achievement and metacognitive awareness of students and to determine their views about the application. The study was conducted in a public school in Ankara in the second semester of the 2021-2022 academic year with a total of 105 students. In the study, there were two experimental groups (n=55) and two control groups (n=50). The FC model was applied to the experimental group, and the lessons were taught according to the current curriculum in the control group. In the study, explanatory sequential design, one of the mixed method designs in which quantitative and qualitative data are used together, was used. The pretest-posttest control group model, which is a quasi-experimental model, was used in the quantitative part, and as the quantitative data collection tool, the “6th Class Matter and Heat Achievement Test” and “Me- tacognitive Awareness Scale for Children” were applied. In the qualitative aspect of the study, the case study was used to determine the views of the experimental group students about the FC application. The quantitative data of the study were analyzed with the SPSS-23 program, while the qualitative data were examined using descriptive analysis. When the data obtained in the study were analyzed, it was found that the FC model increased the academic achievement and metacognitive awareness of the students in favor of the experimental group. In addition, it was revealed that the students generally had positive views about the FC model and that the FC model made significant contributions to the students in terms of the effectiveness of education. In the study, it was suggested that in order for the FC model to be successfully implemented, students should have technological tools and Internet access and that they should come to the classroom by watching the videos and doing their preliminary learning.