The Effect of Enriched Educational Practices on Science Course Achievements of 7th Grade Students, Attitudes Towards Science and Retention of Knowledge


Creative Commons License

İdin Ş., Aydoğdu C.

Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.41, no.1, pp.525-549, 2021 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 41 Issue: 1
  • Publication Date: 2021
  • Journal Name: Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.525-549
  • Hacettepe University Affiliated: Yes

Abstract

The efficacy of enriched educational practices, which were carried out with seventh grade students within science course, was investigated. Quasi experimental method’s pre-test and post-test designwere preferred. It was conducted with 32 experimental group and 29 control group students, who were selected from two middle schools, in Ankara. As data tools, The Systems Are In Our Body Achievement Test, Force and Movement Unit Achievement Test and The Electricity Unit in Our Life Achievement Test, retention tests and attitude test were used. The differences of achievement, retention and attitude test scores have been found in favor of experimental group.

Bu araştırmada, fen bilimleri dersi kapsamında yedinci sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilen zenginleştirilmiş eğitim uygulamalarının etkililiğine bakılmıştır. Araştırmada yarı deneysel desen ön-test son-test kontrol gruplu desen tercih edilmiştir. Araştırma Ankara’da bulunan iki ortaokuldan seçilen 32 öğrenci (deney grubu) ve 29 öğrenci (kontrol grubu) ile yürütülmüştür. Veri toplama araçları olarak, Vücudumuzdaki Sistemler Ünitesi Başarı Testi (VSÜBT), Kuvvet ve Hareket Ünitesi Başarı Testi (KHÜBT), Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesi Başarı Testi (YEÜBT), kalıcılık testleri ve tutum testi kullanılmıştır. Deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin VSÜBT, KHÜBT ve YEÜBT düzeltilmiş ön-test puanları, kalıcılık testi ve tutum testi puanları arasındaki fark; deney grubu lehine anlamlı bulunmuştur.