Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt.55, sa.3, ss.721-763, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı öğrencilerin zekâ oyunları dersinde oynanan farklı akıl yürütme ve işlem
oyunları sırasında kullandıkları sayı duyusu stratejilerinin incelenmesidir. Araştırma Ankara’da
bulunan bir devlet ortaokulunun 7. sınıf öğrencileriyle zekâ oyunları dersinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanılan oyunlar; kendoku, kakuro, futoşiki ve işlem karesi
oyunlarıdır. Çalışmanın veri toplama araçları uygulamalar sırasında alınan gözlem notları,
video kayıtları ve öğrenci çözüm kağıtlarından oluşmaktadır. Analizler sonucunda öğrencilerin
akıl yürütme ve işlem oyunlarında sayı duyusu temelli stratejilerden yararlandıkları
saptanmıştır. Bu stratejiler; sayı eş değer formlarını kullanabilme, işlemlerin sayılardaki
etkilerini fark edebilme, sayıları ayrıştırıp birleştirme ve yarıma yakın olmadır. Stratejiler oyun
temelinde değerlendirildiğinde sayıları ayrıştırıp birleştirme ve işlemlerin sayılardaki etkisini
fark edebilme stratejisinin işlem karesi, kakuro ve kendoku oyunlarında; sayı eş değer
formlarını kullanma ve yarıma yakın olma stratejilerinin ise futoşiki oyununda kullanıldığı
görülmüştür. Bu stratejilerin kullanımının ortaya çıkmasında zekâ oyunlarında kullanılan
sayıların yapısının ve özelliklerinin etkili olabileceği düşünülmektedir
The study aims to examine the number sense strategies used by the students while playing
different reasoning and operation games in the mind games lesson. The study was carried out
with 7th-grade students in the mind games course in a public elementary school in Ankara.
Games used in the study are kendoku, kakuro, futoshiki, and arithmetic operation board games.
Data collection tools of the study include observation notes, video recordings taken by the
researchers during the application, and students’ written works. As a result of the analyses, it
was determined that the students used number sense-based strategies in reasoning and operation
games. These strategies are using the equivalent forms of numbers, recognizing the effects of
operations on numbers, decomposing and composing numbers, and using one half as a
benchmark. The strategies of decomposing and composing numbers and recognizing the effects
of operations on numbers were used during kendoku, kakuro, and arithmetic operation board
games. The strategies of using the equivalent forms of numbers and using one half as a
benchmark were used during futoshiki games. It is thought that the form and properties of
numbers used in mind games may be effective in the emergence of these number sense
strategies.