International Online Journal of Educational Sciences, cilt.8, sa.2, ss.163-177, 2016 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı sorgulamaya dayalı laboratuvar uygulamalarının, öğrencilerin
motivasyonlarına ve öğrenme stratejilerine etkisini araştırmaktır. Çalışma tek grup öntest-sontest
desen olarak yürütülmüştür. Çalışmaya bir devlet üniversitesinin 2014–2015 bahar döneminde
Ortaöğretim Kimya Deneyleri dersini alan toplam 22 öğrenci (5 kız, 17 erkek ) katılmıştır. Çalışmada
veri toplama aracı olarak Kimya Motivasyon Ölçeği ve Öğrenmede Güdüsel Stratejiler Anketi
kullanılmıştır. Öğrencilerin deney öncesi ve sonrası motivasyonlarının ve kullandıkları öğrenme
stratejilerinin anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla ilişkili örneklemler
için t-testi analizi yapılmıştır. Çalışmada deneysel işlem sonucunda elde edilen bulgulara göre
öğrencilerin başarı motivasyonları dışında motivasyonun diğer alt boyutları olan içsel motivasyon,
özyeterlik, özbelirleme ve kariyer motivasyonları ile öğrenme stratejileri alt boyutu olan düzenleme,
açımlama, eleştirel düşünme ve metabilişsel özdüzenlemeleri sorgulamaya dayalı yapılan
laboratuvar uygulamaları sonucunda anlamlı bir şekilde gelişmiştir
This study aims to investigate the effects of inquiry-based laboratory applications on students’
motivation and learning strategies. The research was conducted in the form of one group pretest –
posttest design. 22 undergraduate students taking the course Chemistry Experiments in Secondary
Education in the spring semester of 2014-2015 academic year were included in the research.
Chemistry Motivation Questionnaire and Motivated Strategies for Learning Questionnaire were
employed in the research as the tool of data collection. Paired-samples t test was used for related
samples in order to check whether or not students’ pre-experimental and post-experimental
motivations and their learning strategies differed significantly. The findings obtained demonstrated
that intrinsic motivation, self-efficacy, self-determination and career motivation – which were the
sub-dimensions of motivation- apart from grade motivation and organization, elaboration, critical
thinking and metacognitive self-regulation – which were the sub-dimensions of learning strategiesdeveloped significantly as a result of laboratory applications based on inquiry.