Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, cilt.4, sa.1, ss.374-387, 2020 (Hakemli Dergi)
Çalışmanın amacı tüketicinin şikâyet sonrası davranışları üzerine hizmet telafisi ölçüm yöntemlerinden
biri olan adalet algısı boyutlarının etkilerini saptamaktır. Buna göre çalışmada adalet algısı boyutları
olarak bilinen prosedürel, etkileşimsel ve dağıtımsal adalet algılarının; şikâyet sonrası davranışlar olan
tekrar satın alma eğilimi ve olumsuz kulaktan kulağa iletişim üzerine etkileri saptanmaya çalışılmıştır.
Çalışmada yarı-deneysel bir tasarım oluşturulmuştur. Adalet algısı boyutlarının farklı düzeylerine göre
on iki senaryo üretilmiş, her bir senaryo için 20-23 katılımcı olacak şekilde toplam 270 adet veri
kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, yüksek düzeyde etkileşimsel ve prosedürel adalet algısı
deneyimleyen ziyaretçiler daha fazla tekrar satın alma eğilimi ve daha az olumsuz kulaktan kulağa
iletişim eğilimi gösterebileceklerdir. Beklenilenin aksine konaklama işletmelerinde şikâyet
davranışında bulunan ziyaretçilerin dağıtımsal adalet algıları (örn. indirim ya da geri ödeme) tekrar
satın alma ve olumsuz kulaktan kulağa iletişim eğilimlerini etkilememektedir.
The purpose of this study is to examine the effects of justice dimensions which are one of the
measurement ways of service recovery on consumer's post-complaint behaviors. Thus, in this study the
effects of distributive, interactional and procedural justice which are known as justice perception
dimensions on repurchase intention and negative word of mouth was investigated. Quasi-experimental
design was conducted and twelve scenarios were created according to different levels of justice
perception dimensions. Twelve scenarios were created according to the different levels of justice
perception dimensions and 270 data were used for each scenario with 20-23 participants. The results
indicate that, visitors who experience a high level of interactional and procedural justice of perception
may tend to increase repurchase behavior and may decrease negative word of mouth communication
intentions. Contrary to expectations, distributive justice (e.g. discount or reimbursement) does not have
a significant effect on consumers repurchase and negative word of mouth communication intentions.