Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.57, ss.1887-1905, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin sayıların parça-bütün ilişkisine yönelik toplama
işlemlerindeki performanslarını ve stratejilerini incelemektir. Bu amaçla ilkokul 2, 3 ve 4. sınıf
öğrencilerinin toplama işlemlerinde sergiledikleri performanslar ve kullandıkları stratejiler sınıf düzeyine
göre incelenmiştir. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma araştırma yöntemi
ile yürütülen bu araştırmanın katılımcılarını 378 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler, parça-bütün
ilişkisindeki sonuç bilinmeyen, değişim ve telafi yapıları dikkate alınarak araştırmacı tarafından geliştirilen
“Toplama İşlemi Testi” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde öğrencilerin
toplama işlemlerindeki performanslarının sınıf düzeyine göre değişimi tek yönlü varyans analizi ile test
edilmiştir. Araştırmanın nitel kısmında ise ilkokul öğrencilerinin toplama işlemlerinde kullandıkları
stratejiler içerik analizinden yararlanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda ilkokul öğrencilerinin
toplama işlemlerindeki performanslarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Performanslar soru
türleri bazında değerlendirildiğinde öğrencilerin en çok sonuç bilinmeyen problem türündeki sorularda
performanslarının yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca telafi sorularında değişim sorularına nazaran daha
düşük bir performans sergiledikleri bulunmuştur. Bununla birlikte, öğrencilerin toplama işlemlerindeki
performansları ile sınıf düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Stratejilere
ilişkin araştırma bulgularında ise ilkokul öğrencilerinin üç sınıf düzeyinde de toplama işlemlerinde
genellikle geleneksel algoritmaları kullandıkları gözlenmiştir. Üçüncü sınıf düzeyinde diğer sınıf
düzeylerine göre parça-bütün stratejilerinin daha fazla kullanılması dikkati çekmektedir.
The purpose of this research is to examine the performance and strategies of elementary school students in
addition operation regarding the part-whole relationship of numbers. For this purpose, the performances of
elementary school 2
nd, 3rd, and 4th grade students in addition operation and the strategies they used were
examined according to the grade level. The participants of this research, which is carried out with the mixed
research method, which is a combination of quantitative and qualitative research approaches, consists of
378 students studying in the elementary school. The data were collected through the "Addition Operation
Buca Eğitim Fakültesi Dergisi,
2023, sayı 57, ss. 1887-1905
Araştırma Makalesi
The Journal of Buca Faculty of
Education, 2023, issue 57, pp. 1887-
1905
Research Article
1888
Test" developed by the researcher, considering the final unknown, covariation and compensation structures
in the part-whole relationship. In the quantitative part of the research, the variation of students' performance
in addition operations according to grade level was tested with one-way analysis of variance. In the
qualitative part of the research, the strategies used by elementary school students were examined by content
analysis. As a result of the research, it was determined that the performances of elementary school students
in addition operations were at a high level. When the performances of the students in the addition operation
were evaluated based on question types, it was determined that their performance was high in problem
types with final unknown results. In addition, it was found that they performed lower in compensation
questions than in covariation questions. However, no statistically significant difference was found between
the students' performance in addition operations and their grade level. In the research findings on strategies,
it was observed that elementary school students generally used traditional algorithms in addition operation
at all three grade levels. It is noteworthy that part-whole strategies are used more at the third-grade level
than at other grade levels.