Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ergoterapi A.B.D., Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Sümmeye Sevgili
Danışman: Onur Altuntaş
Özet:
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönem
çocuklarının ebeveynlerinin tutumları ile bu çocukların duyusal işlemleme becerileri
arasındaki ilişkiyi incelemekti. Çalışmaya Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ergoterapi Bölümü’ne ve NDN Mutluluk Institution’a gelen 3-6 yaş arasında normal
gelişim gösteren çocuğu olan 279 ebeveyn dahil edildi. Çocukların duyusal profilleri Duyu
Profili ile değerlendirildi. Ebeveynlerin tutumu, Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) ile
değerlendirildi. Çocukların duyusal profili duyusal işlem, modülasyon, davranışsal ve
duygusal cevaplar olarak, ebeveyn tutumları ise otoriter, demokratik, aşırı koruyucu ve
izin verici ebeveyn tutumu olarak analiz edildi. Çocukların duyusal profili ile ebeveyn
tutumları arasındaki ilişkiler Spearman testi ile analiz edildi. Çocukların duyusal işlem
becerileri ile otoriter tutum arasında pozitif yönde (p<0,05); modülasyon becerileri ile
demokratik tutum arasında negatif yönde (p<0,05), otoriter tutum ile pozitif yönde
(p<0,001), izin verici tutum ile pozitif yönde istatiksel olarak anlamlı ilişki (p=0,005);
davranışsal ve duygusal cevaplar ile otoriter tutum arasında pozitif yönde istatiksel olarak
anlamlı ilişki (p=0,001) içinde olduğu belirlendi. Ebeveyn tutumları arasında duyu profili
alt boyut faktörleri bakımından fark olup olmadığı, parametrik olmayan yöntemlerden
Kruskal Wallis testi ile incelendi. Ebeveyn tutumları arasında endurans/tonusla ilgili
duyusal işlem değişkeni bakımından (p=0,006), ebeveyn tutumları arasında modülasyon
genel toplam değişkeni bakımından istatiksel olarak anlamlı fark (p=0,027) bulunduğu
belirlendi. Çalışmamız sonuçlarına göre okul öncesi dönem çocuklarının duyusal
işlemleme süreçleri ile ebeveyn tutumları arasında ilişki olduğu tespit edilmiştir. Okul
öncesi dönemde hem ebeveynlerin tutumlarının hem de davranışsal, modülasyon,
duyusal işlem becerilerinin incelenmesinin bu çocukların yaşına uygun duyu gelişimlerini
sağlamada önemli olacağı düşünülmektedir.