OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARINDA EBEVEYN TUTUMU İLE DUYUSAL PROFİLİN İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ergoterapi A.B.D., Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sümmeye Sevgili

Danışman: Onur Altuntaş

Özet:

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının ebeveynlerinin tutumları ile bu çocukların duyusal işlemleme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemekti. Çalışmaya Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölümü’ne ve NDN Mutluluk Institution’a gelen 3-6 yaş arasında normal gelişim gösteren çocuğu olan 279 ebeveyn dahil edildi. Çocukların duyusal profilleri Duyu Profili ile değerlendirildi. Ebeveynlerin tutumu, Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) ile değerlendirildi. Çocukların duyusal profili duyusal işlem, modülasyon, davranışsal ve duygusal cevaplar olarak, ebeveyn tutumları ise otoriter, demokratik, aşırı koruyucu ve izin verici ebeveyn tutumu olarak analiz edildi. Çocukların duyusal profili ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkiler Spearman testi ile analiz edildi. Çocukların duyusal işlem becerileri ile otoriter tutum arasında pozitif yönde (p<0,05); modülasyon becerileri ile demokratik tutum arasında negatif yönde (p<0,05), otoriter tutum ile pozitif yönde (p<0,001), izin verici tutum ile pozitif yönde istatiksel olarak anlamlı ilişki (p=0,005); davranışsal ve duygusal cevaplar ile otoriter tutum arasında pozitif yönde istatiksel olarak anlamlı ilişki (p=0,001) içinde olduğu belirlendi. Ebeveyn tutumları arasında duyu profili alt boyut faktörleri bakımından fark olup olmadığı, parametrik olmayan yöntemlerden Kruskal Wallis testi ile incelendi. Ebeveyn tutumları arasında endurans/tonusla ilgili duyusal işlem değişkeni bakımından (p=0,006), ebeveyn tutumları arasında modülasyon genel toplam değişkeni bakımından istatiksel olarak anlamlı fark (p=0,027) bulunduğu belirlendi. Çalışmamız sonuçlarına göre okul öncesi dönem çocuklarının duyusal işlemleme süreçleri ile ebeveyn tutumları arasında ilişki olduğu tespit edilmiştir. Okul öncesi dönemde hem ebeveynlerin tutumlarının hem de davranışsal, modülasyon, duyusal işlem becerilerinin incelenmesinin bu çocukların yaşına uygun duyu gelişimlerini sağlamada önemli olacağı düşünülmektedir.