Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri A.B.D., Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ELİFNUR EREN
Danışman: Filiz Bilge
Özet:
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerindeki bağışlama davranışları ile aşk biçimleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Bunun yanı sıra, bağışlama davranışlarının ve aşk biçimlerinin cinsiyete göre değişip değişmediğine de bakılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara'da bir devlet üniversitesinin çeşitli fakültelerinde öğrenimine devam eden 428 (305 kadın, 123 erkek) öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla Aşka İlişkin Tutumlar Ölçeği: Kısa Form, Suça İlişkin Kişilerarası Güdüler Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkeni aşk biçimleri; bağımlı değişkeni ise romantik ilişkilerdeki bağışlama davranışlarıdır. Aşk biçimlerinin üniversite öğrencilerinin bağışlama davranışlarını yordama gücünü belirlemede çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Öğrencilerin aşk biçimlerinin ve bağışlama davranışlarının cinsiyete göre değişip değişmediğini belirlemede bağımsız örneklemler için t testinden yararlanılmıştır. Verilerin istatistiksel çözümlemelerinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, aşk biçimleri üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerdeki bağışlama davranışlarını anlamlı şekilde yordamaktadır. Tutkulu aşk, özgeci aşk, oyun gibi aşk ve sahiplenici aşk bağışlamayı anlamlı düzeyde açıklamaktadır. Aşk biçimlerinin Suça İlişkin Kişiler Arası Güdüler Ölçeği alt boyutlarını yordama gücü incelendiğinde elde edilen bulgular ise şu şekilde özetlenebilir: Tutkulu aşk intikam, kaçınma ve iyilikseverlik boyutlarını; sahiplenici aşk intikam ve kaçınma boyutlarını ve arkadaşça aşk ise kaçınma boyutunu anlamlı şekilde yordamaktadır. Özgeci aşk intikam ve iyilikseverlik boyutlarını; oyun gibi aşk intikam ve kaçınma boyutlarını anlamlı şekilde açıklamaktadır. Mantıklı aşk ise romantik ilişkilerdeki bağışlama davranışlarını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yordamamaktadır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin aşk biçimlerinin cinsiyete göre anlamlı olarak farklılaştığı belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerindeki bağışlama davranışlarının ise cinsiyete göre farklılık göstermediği saptanmıştır.