Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri A.B.D., Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ZEYNEP BETÜL KAYA GÖKCEK
Danışman: Filiz Bilge
Özet:
Öğretmenler gelecek nesillerin yetişmesinde önemli rol oynamaktadır. Türkiye’de birçok
öğretmenin meslek hayatının belli dönemlerinde, doğduğu ve yaşadığı kültürden farklı
kültürel ortamlarda görev yaptığı görülmektedir. Öğretmenlerin karşılaştıkları farklı kültürel
ortamlara uyum sağlama, kültüre özgü olan inanç ve hassasiyetleri fark edebilme, farklı
kültürdeki bireylerin düşünce ve hislerini anlayarak onlarla etkili iletişim kurabilme gibi
yeterliliklerde gösterdikleri farklılıkların özetle farklı kültürel zeka düzeylerine sahip
olmalarının, onların yaşam doyumları ve iş performansları ile ilişkili olabileceği
düşünülmüştür. Araştırmanın amacı öğretmenlerin kültürel zeka düzeyleri ile yaşam
doyumları ve iş performansları arasındaki ilişkiyi ve kültürel zeka, yaşam doyumu ve iş
performansının demografik değişkenlere göre farklılaşma durumunu incelemektir. Çalışma
ilişkisel ve nicel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırmaya 2021-2022 eğitim öğretim
yılında Doğu Anadolu bölgesinin bir ilinde görev yapmakta olan 300 (197 kadın, 103 erkek)
öğretmen katılmıştır. Araştırma verileri çevrimiçi veri toplama araçları (Google Forms)
kullanılarak Kişisel Bilgi Formu, Kültürel Zeka Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve İş
Performansı Ölçeği ile toplanmıştır. Kültürel zeka ve iş performansı arasındaki ilişkiyi
incelemek amacıyla regresyon analizinden faydalanılmış ve yaşam doyumunun kültürel
zeka ve iş performansı arasındaki ilişkiyi etkileyip etkilemediğini incelemek amacıyla yaşam
doyumu modele aracı değişken olarak eklenmiştir. Öğretmenlerde kültürel zeka, yaşam
doyumu ve iş performansının cinsiyete göre incelenmesinde bağımsız örneklemler t testi,
yaş gruplarına göre incelenmesinde tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmada
kültürel zekanın iş performansı üzerindeki etkisinde yaşam doyumunun aracı rolü olmadığı
saptanmıştır. Kültürel zeka, yaşam doyumu ve iş performansında cinsiyete göre anlamlı
fark bulunmamıştır. Kültürel zeka ve yaşam doyumunda yaşa göre anlamlı fark
bulunmazken iş performansında anlamlı fark saptanmıştır.