Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim A.B.D., Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ŞEYMA AYDIN
Danışman: Ali Ekber Şahin
Özet:
Bu araştırmada meslekte yeni olan ilkokul öğretmenlerinin sınıf yönetiminin düzeni
yeniden sağlama boyutuna ilişkin deneyimlerini ve uygulamalarını betimlemek
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda amaçlı örnekleme çerçevesinde ölçüt
örneklem türü kullanılarak 2016-2017 eğitim öğretim yılında Muş ili merkezinde
bulunan bir ilkokulda görev yapan üç yıl ya da daha az deneyime sahip dokuz
ilkokul öğretmenine ulaşılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı kullanılmış
ve nitel araştırma türlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseninden yararlanılmıştır.
Veriler yüz yüze görüşmeler ve gözlemler yoluyla toplanmıştır. Verilerin
toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Gözlem sürecinde ise katılımcılar, araştırmacı tarafından
katılımcı olmayan gözlemci rolüyle sınıf ortamlarında gözlemlenmiş ve gözlem
formuna notlar alınmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde içerik
analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin fiziksel ve öğretimsel
düzen görüşlerinin yeterli olmadığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca her öğretmenin
sınıfında istenmeyen davranışların sıklıkla görüldüğü ortaya çıkmıştır.
Öğretmenlerin düzeni yeniden sağlamaya yönelik en çok “aile ile iletişim kurma”,
en az “soru sorma, bireysel görüşme, farklı etkinlik yaptırma, rehberlik servisine
yönlendirme, kuralları hatırlatma” gibi uygulamalarda bulundukları belirlenmiştir.
Araştırmada öne çıkan sonuçlardan biri, fiziksel cezaların öğretmenler tarafından
kullanılmadığının görülmüş olmasıdır. Sınıf öğretmenlerinin görüşleri
doğrultusunda düzeni yeniden sağlamaya yönelik uygulamalarının belirlenmesinde
“meslekte geçirilen toplam süre/mesleki deneyimin” etkili olduğu sonucuna
varılmıştır.