Üniversite öğrencilerinde siber flört şiddetinin yatırım modeli bağlamında incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri A.B.D., Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SELEN İLGEN

Danışman: Filiz Bilge

Özet:

Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin siber flört şiddetine maruz kalmaları ve siber flört şiddeti uygulamaları ile bağlanımları arasında doyum, seçeneklerin niteliğini değerlendirme ve yatırımın aracı rolünü incelemektir. Ayrıca üniversite öğrencileri arasında siber flört şiddetinin çeşitli değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu uygun örnekleme yöntemiyle ulaşılan 684 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu”, “Siber Flört İstismarı Ölçeği (SFİÖ)” ve “İlişki İstikrarı Ölçeği (İİÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25 kullanılarak bağımsız örneklemler için t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve PROCESS aracılık analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet, alkol kullanımı, çocukluk çağında aile içinde şiddete maruz kalma, romantik ilişki süresi, yüz yüze flört şiddeti türlerine maruz kalma ve yüz yüze flört şiddeti türlerini uygulama değişkenlerinin siber flört şiddetine maruz kalma ve/veya siber flört şiddeti uygulama boyut ve/veya alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılaştığı tespit edilmiştir. PROCESS analizi sonucunda siber flört şiddetine maruz kalma ile bağlanım arasındaki ilişkide doyum ve seçeneklerin niteliğini değerlendirmenin aracılık etkisinin tamamlayıcı aracılık olacak şekilde anlamlı olduğu saptanmıştır. Siber flört şiddeti uygulama ile bağlanım arasındaki ilişkide doyum, seçeneklerin niteliğini değerlendirme ve yatırımın aracılık etkisinin yalnızca dolaylı aracılık olacak şekilde anlamlı olduğu belirlenmiştir. Bulgular alanyazın ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.