Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi A.B.D., Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUHAMMED AKİF KURTULUŞ
Danışman: Serkan Yılmaz
Özet:
Araştırmada, argümantasyon ve otantik öğrenme tabanlı STEM uygulamalarının
öğrencilerin 21. yüzyıl becerileri ve akademik başarıları üzerindeki etkileri incelenmiştir.
Uygulamaya başlamadan önce iki fen bilimleri öğretmeniyle dokuz gün boyunca her gün
120 dakika süren öğretmen eğitimi gerçekleştirilmiştir. Çalışma, iki farklı kamu okulunda
toplam 120 beşinci sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmada karma yöntem
araştırmalarından yakınsayan paralel desen tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda
ön-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Her iki okulda da bir kontrol
grubu ve iki deney grubu (argümantasyon ve otantik grup) belirlenmiştir. Araştırmanın nitel
boyutunda ise durum çalışması deseni kullanılmıştır. Nicel veri toplama araçları olarak 21.
yüzyıl öğrenme ve yenilenme becerileri ölçeği, ışığın yayılması, insan ve çevre ile elektrik
devre elemanları akademik başarı testleri, değerlendirme araçları olarak ise akran ve öz
değerlendirme formları ile ürün değerlendirme rubriği kullanılmıştır. Amaçlı örneklem
yönteminin kullanıldığı bu çalışmada nitel veri toplama araçları olarak video ve ses kayıtları,
yarı yapılandırılmış görüşmeler, etkinlik kâğıtları, öğrenci günlükleri, öğretmen ve
araştırmacı gözlemleri ve gözlemci formları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ölçeğin
geneli, iş birliği ve iletişim alt boyutu ile üç akademik başarı testinin ön-son test puanları
arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Nitel veriler sonucunda deney grubu
öğrencilerinin eleştirel düşünme becerisinde sorgulama, yaratıcılık becerisinde orijinallik, iş
birliği becerisinde etkili ve verimli çalışma, iletişim becerisinde ifade edebilme, STEM temelli
etkinliklerde ise problemin tanımlanması boyutlarına oldukça önem verdikleri tespit
edilmiştir. Otantik öğrenme tabanlı STEM uygulamalarının öğrencilerin akademik başarıları
ve 21. yüzyıl becerileri üzerindeki etkisi gözü önüne alındığında, bu yaklaşımla STEM’nin
bütünleştirilerek farklı gruplar ve beceriler üzerinde çalışılması önerilmektedir.