Argümantasyon ve Otantik Öğrenme Tabanlı STEM Uygulamalarının 21. Yüzyıl Becerilerine ve Akademik Başarıya Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi A.B.D., Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUHAMMED AKİF KURTULUŞ

Danışman: Serkan Yılmaz

Özet:

Araştırmada, argümantasyon ve otantik öğrenme tabanlı STEM uygulamalarının öğrencilerin 21. yüzyıl becerileri ve akademik başarıları üzerindeki etkileri incelenmiştir. Uygulamaya başlamadan önce iki fen bilimleri öğretmeniyle dokuz gün boyunca her gün 120 dakika süren öğretmen eğitimi gerçekleştirilmiştir. Çalışma, iki farklı kamu okulunda toplam 120 beşinci sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmada karma yöntem araştırmalarından yakınsayan paralel desen tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda ön-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Her iki okulda da bir kontrol grubu ve iki deney grubu (argümantasyon ve otantik grup) belirlenmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise durum çalışması deseni kullanılmıştır. Nicel veri toplama araçları olarak 21. yüzyıl öğrenme ve yenilenme becerileri ölçeği, ışığın yayılması, insan ve çevre ile elektrik devre elemanları akademik başarı testleri, değerlendirme araçları olarak ise akran ve öz değerlendirme formları ile ürün değerlendirme rubriği kullanılmıştır. Amaçlı örneklem yönteminin kullanıldığı bu çalışmada nitel veri toplama araçları olarak video ve ses kayıtları, yarı yapılandırılmış görüşmeler, etkinlik kâğıtları, öğrenci günlükleri, öğretmen ve araştırmacı gözlemleri ve gözlemci formları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ölçeğin geneli, iş birliği ve iletişim alt boyutu ile üç akademik başarı testinin ön-son test puanları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Nitel veriler sonucunda deney grubu öğrencilerinin eleştirel düşünme becerisinde sorgulama, yaratıcılık becerisinde orijinallik, iş birliği becerisinde etkili ve verimli çalışma, iletişim becerisinde ifade edebilme, STEM temelli etkinliklerde ise problemin tanımlanması boyutlarına oldukça önem verdikleri tespit edilmiştir. Otantik öğrenme tabanlı STEM uygulamalarının öğrencilerin akademik başarıları ve 21. yüzyıl becerileri üzerindeki etkisi gözü önüne alındığında, bu yaklaşımla STEM’nin bütünleştirilerek farklı gruplar ve beceriler üzerinde çalışılması önerilmektedir.