Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Almanca
Öğrenci: Cemile Küçük
Danışman: Dalım Çiğdem Ünal
Özet:
Bir dilde iletişim kurabilmek için gerekli olan dört temel dil becerisi vardır. Bunlar dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerileridir. Her bir beceri birbiriyle bağlantılı olduğu için ve dil bilmenin zorunluklarından sayıldığı için bu dört becerinin öğretimine büyük önem verilmesi gerekmektedir. Bugüne kadar birçok araştırmacı bu dört dil becerisinin yabancı dil derslerinde etkili bir şekilde öğretilmesi için çalışmalar yürütmüş ve bu dil becerilerinin desteklenmesi için farklı yöntemleri araştırmıştır. Bu tez çalışmasında 2000-2023 yılları arasında Türkiye’de Almanca dil becerilerinin öğretimi hakkında yazılmış olan çalışmalar belirlenen anahtar kelimelere ve dahil etme kriterlerine göre YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından seçilerek sistematik literatür incelemesi ve meta-sentez yöntemiyle analiz edilmiştir. Sistematik literatür incelemesi ile 28 çalışma, meta sentez yöntemi ile 10 çalışma incelenmiştir. Verilerin analizi için MAXQDA programı kullanılmış ve elde edilen bulgular tablolar ve grafikler şeklinde sunulmuştur. Verilerin incelenmesi için “Yabancı dil dersinin eksikleri”, “Konuşma becerisinin eksikleri”, “Dinleme becerisinin eksikleri “, “Okuma becerisinin eksikleri”, “Yazma becerisinin eksikleri”, “Yabancı dil dersi için öneriler”, “Konuşma becerisi için öneriler”, “Dinleme becerisi için öneriler “, “Okuma becerisi için öneriler”, “Yazma becerisi için öneriler” gibi birçok farklı temalar ve alt temalar oluşturulmuştur. Analizde dinleme becerisinin yeterince araştırılmadığı, korku, yetersiz kelime hazinesi, zaman darlığı, birinci yabancı dilin etkisi gibi birçok faktörün öğrencilerin dil becerileri olumsuz etkilediği ancak yaratıcı yazma ya da okuma veya yazma stratejileri gibi yöntemlerin dil becerilerini olumlu etkilediği ortaya çıkartılmıştır. Tezin sonunda gelecekteki Almanca dil becerileri öğretimi hakkında yapılacak olan çalışmalar için öneriler sunulmuştur.