Üstün Zekalı Öğrencilerin Fen Bilimleri Öğremedeki Beklenmedik Düşük Başarılarının Nedenlerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeynep YILDIRIM

Danışman: Cemil Aydoğdu

Özet:

Bu araştırmadaki amaç fen bilimlerini öğrenmeye karşı beklenmedik düşük başarı sergileyen ortaokul seviyesindeki üstün zekâlı öğrenciler tespit edilerek onları fen bilimlerini öğrenmede beklenmedik düşük başarıya götüren faktörleri belirlemek ve sonraki öğretime destek sağlayacak bir kanıt temelli bulgu sağlamaktır.Araştırmada nitel araştırma yaklaşım kapsamında çoklu durum araştırması olarak yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ve açık uçlu sorular kullanılmıştır. Akademik başarı ölçütü olarak öğrencilerin öğrenim gördükleri okuldan alınan ortaokuldaki eğitim-öğretim yıllarında fen bilimleri dönem sonu not ortalamaları esas alınmıştır ve fen bilimlerine karşı tutumlarının ölçülmesi adına fene karşı tutum ölçeği uygulanmıştır. Zoom üzerinden gerçekleştirilen görüşmelerde sorulan görüşme sorularıyla ve açık uçlu sorularla elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır.Üstün zekâlı beklenmedik düşük başarı gösteren öğrencilerdefen bilimlerini öğrenmeye etki eden faktörlerin üç tema altında toplandığı görülmüştür. Temalar öğrenciden, okuldan ve aileden kaynaklı nedenler şeklinde ifade edilmiştir. Elde edilen verilere göre beklenmedik düşük başarılı üstün zekâlı öğrencilerin fen bilimlerini öğrenmedeki beklenmedik düşük başarılarına etki eden faktörlerdeki başlıkların aynı olduğu ancak bu faktörlerin öğrencileri etkileme derecelerinin öğrencilere göre farklılık gösterdiği bulunmuştur.