Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri A.B.D., Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HAKAN BÜYÜKÇOLPAN
Danışman: Filiz Bilge
Özet:
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeylerini cinsiyet, yaş,
anne babanın eğitim durumu, akıllı telefona sahip olma süresi, telefonu günde
ortalama kullanım süresi ve kontrol etme sayısı, bağlanma biçimleri, depresyon
düzeyi ve algılanan sosyal destek değişkenleri açısından incelemektir. Araştırmanın
çalışma grubunu, Ankara’da bir devlet üniversitesinin çeşitli fakültelerinde
öğrenimine devam eden 18-24 yaş arası 498 (244 kadın, 254 erkek) öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Nomofobi Ölçeği, Yakın
İlişkilerde Yaşantılar Envanteri-II, Beck Depresyon Envanteri, Çok Boyutlu Algılanan
Destek Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır.
Araştırmada bağımsız değişkenler bağlanma biçimleri, depresyon, algılanan sosyal
destek ve demografik bilgiler; bağımlı değişken ise nomofobidir. Üniversite
öğrencilerinin nomofobi düzeylerini yordama gücünü belirlemede çoklu doğrusal
regresyon analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin nomofobi düzeylerinin cinsiyet ve akıllı
telefonu günde ortalama kontrol etme sayılarına göre değişip değişmediğini
belirlemede bağımsız örneklemler için t testinden yararlanılmıştır. Akıllı telefona
sahip olma süreleri, akıllı telefonu günde ortalama kullanım sürelerine ve anne-baba
eğitim durumuna göre nomofobi düzeylerinin karşılaştırılmasında ise tek yönlü
varyans analizi kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel çözümlemelerinde SPSS
23.0’dan yararlanılmıştır.
Araştırma bulgularına göre kaçınan ve kaygılı bağlanma, depresyon, aile ve özel bir
insandan algılanan sosyal destek üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeylerini
anlamlı ve olumlu yordamaktadır. Bağımsız değişkenlerin yordama gücü sırasıyla
kaygılı bağlanma, aileden algılanan sosyal destek, kaçınan bağlanma, depresyon
ve özel bir insandan algılanan sosyal destektir. Üniversite öğrencilerinin nomofobi
düzeylerinin cinsiyet, akıllı telefonlarını günde ortalama kontrol etme sayıları ve
günde ortalama kullanma sürelerine göre anlamlı olarak farklılaştığı belirlenmiştir.