Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi A.B.D., Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EDA BAKIR
Danışman: Yasemin Usluel
Özet:
Öğrenme süreci bilişsel, sosyal ve duygusal boyutları içermektedir. Ancak alanyazın
tarandığında, bilişsel süreçler ve akademik başarı arasındaki ilişkiye odaklanıldığı, duygu
boyutunun geri planda kaldığı dikkati çekmektedir. Bu tez kapsamında çevrimiçi öğrenme
ortamlarında öğrencilerin başarımla ilgili duyguları ve bu duyguların öncülleri olan
öğrenmeye olan kontrol inancı ve görev değeri, duygu düzenleme stratejileri ve öğrenci
bağlılığı ile ilgili bir modelin oluşturulması ve test edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla
Türkiye’deki Eğitim Fakültelerinde öğrenim gören ve veri toplama araçlarını tam ve doğru
olarak yanıtlayan 1450 öğretmen adayı bu tezin çalışma grubunu oluşturmuştur. Verilerin
analizinde bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi ve yapısal eşitlik modeli
kullanılmıştır. Ulaşılan bulgulara göre öğretmen adaylarının başarımla ilgili olumlu ve
olumsuz duyguları cinsiyete ve anne-baba eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık
göstermezken; sınıf düzeyine göre dördüncü sınıfların lehine anlamlı bir fark olduğu ortaya
çıkmıştır. Duygu düzenleme stratejilerinden yeniden değerlendirme stratejisinde cinsiyete,
sınıf düzeyine ve anne-baba eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık çıkmazken; bastırma
stratejisinde cinsiyete göre erkekler lehine anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Öğrenci
bağlılığı cinsiyete ve anne-baba eğitim durumuna göre anlamlı olarak farklılık
göstermezken, sınıf düzeyine göre anlamlı olarak farklılaşmıştır. Yapısal eşitlik modeli
sonuçlarına göre olumlu ve olumsuz duygular modelinde öğrenci bağlılığı; görev değeri,
başarımla ilgili olumlu ve olumsuz duygular, yeniden değerlendirme stratejisi yapıları
tarafından yordanmıştır. Sonuç olarak, çevrimiçi bir öğrenme ortamında öğrenci bağlılığını,
görev değeri ve başarımla ilgili duyguların en fazla etkilediği ortaya çıkmıştır. Buradan
hareketle çevrimiçi ortamlarda dersler, görevler ya da etkinlikler tasarlanırken bu iki yapının
özellikle süreçte dikkate alınması önerilebilir