The Predictive Effect of Sustainable Consumption Behavior on Consumer Well-Being: A Structural Equation Modeling


Yüksel S., Şener A.

Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.75, no.108, pp.75-108, 2024 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

This research aims to examine the effects of three sub-dimensions of sustainable consumption behavior (environmental awareness, non-essential purchasing and reusability) on consumer well being. Consumer well-being is assessed in four dimensions: general wellbeing, psychological well-being, subjective well-being and financial well-being. The survey technique was used for data collection and the questionnaire form was prepared using scales with scientifically proven reliability and validity. The data were collected online from 503 people residing in Ankara by applying snowball sampling and convenience sampling models together. Structural Equation Modeling (SEM) was used to analyze the data and the direct and indirect effects of sustainable consumption sub-dimensions on consumer well-being were tested. According to the study’s results, the environmental awareness dimension showed a positive and significant effect on subjective well-being, psychological well-being, general well-being and financial well-being. The reusability dimension showed positive effects on subjective well-being, psychological well-being and general well-being. Non- essential purchasing dimension has a negative significant effect on subjective well-being and financial well-being. However, no significant relationship was found between non-essential purchasing and psychological well-being and general well-being. In addition, no significant relationship was found between the savings dimension and subjective well-being, psychological well-being, general well-being and financial well-being. Overall, the findings suggest that the sub-dimensions of sustainable consumption behavior affect consumer well-being in different ways. While environmental awareness leads to positive outcomes in all dimensions of consumer well-being, reusability contributes positively to subjective well-being, psychological well-being and general well-being. These findings suggest that increasing environmental awareness and sustainable consumption practices can improve consumers' quality of life. On the other hand, unnecessary purchasing behavior has negative effects on subjective and financial well-being. This situation emphasizes the harms of unnecessary consumption on individual well-being and suggests that more conscious consumption habits should be adopted. The study reveals that promoting sustainable consumption behaviors can play an important role in increasing both individual and social well-being.

Bu araştırma, sürdürülebilir tüketim davranışının dört alt boyutunun (çevreye duyarlılık, ihtiyaç dışı satın alma, tasarruf ve yeniden kullanabilirlik) tüketici refahı üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Tüketici refahı; genel refah, psikolojik refah, öznel refah ve finansal refah olarak dört boyutta değerlendirilmiştir. Veri toplamada anket tekniği kullanılmış olup, anket formu bilimsel açıdan güvenilirliği ve geçerliliği daha önceden kanıtlanmış ölçekler kullanılarak hazırlanmıştır. Veriler kartopu örneklem ve kolayda örneklem modellerinin birlikte uygulanması ile Ankara ilinde ikamet eden 503 kişiden çevrim içi olarak toplanmıştır. Verilerin analizinde Yapısal Eşitlik Modellemesi (SEM) kullanılarak, sürdürülebilir tüketim alt boyutlarının tüketici refahı üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkileri test edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, çevre duyarlılığı boyutu; öznel refah, psikolojik refah, genel refah ve finansal refah üzerinde pozitif ve anlamlı bir etki göstermiştir. Yeniden kullanılabilirlik boyutu, öznel refah, psikolojik refah ve genel refah üzerinde olumlu etkiler ortaya koyarken, ihtiyaç dışı satın alma davranışı öznel refah ve finansal refah üzerinde negatif anlamlı bir etkiye sahiptir. Ancak ihtiyaç dışı satın alma ile psikolojik ve genel refah arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Ayrıca tasarruf boyutu ile öznel refah, psikolojik refah, genel refah ve finansal refah arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Genel olarak, bulgular sürdürülebilir tüketim davranışının alt boyutlarının tüketici refahını farklı şekillerde etkilediğini göstermektedir. Çevreye duyarlılık, tüketici refahının tüm boyutlarında olumlu sonuçlar doğururken, yeniden kullanılabilirlik özellikle öznel, psikolojik ve genel refah üzerinde olumlu katkılar sağlamaktadır. Bu bulgular, çevresel farkındalık ve sürdürülebilir tüketim uygulamalarını artırmanın tüketicilerin yaşam kalitesini iyileştirebileceğine işaret etmektedir. Öte yandan, ihtiyaç dışı satın alma davranışının, özellikle öznel ve finansal refah üzerinde olumsuz etkiler yarattığı belirlenmiştir. Bu durum, gereksiz tüketimin bireysel refah üzerindeki zararlarını vurgulamakta ve daha bilinçli tüketim alışkanlıklarının benimsenmesi gerektiğini göstermektedir. Araştırma, sürdürülebilir tüketim davranışlarının teşvik edilmesinin hem bireysel hem de toplumsal refahın artırılmasında önemli bir rol oynayabileceğini ortaya koymaktadır.