9. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi (UKEK-2025), Artvin, Türkiye, 9 - 11 Ekim 2025, ss.1, (Özet Bildiri)
İçinde bulunduğumuz zaman
diliminde hızla gelişen teknoloji sayesinde eğitim sürecinde kullanılabilecek
birçok dijital materyal ortaya çıkmıştır. Web 2.0 araçları bunun için en iyi
örneklerdendir. Web 2.0 araçları sayesinde, soyut kavramların sıkça bulunduğu
kimya dersinde öğrencilerin öğretilmek istenen kavramları zihinlerinde
canlandırması, öğrenme süreçlerinde aktif rol alması, işbirlikçi öğrenme
ortamlarının oluşturulması ve kalıcı öğrenmenin gerçekleşmesi mümkün hale
gelmektedir. Bu noktadan hareketle, bu araştırma, Web 2.0 araçları ile
desteklenmiş Süreç Odaklı Rehberli Sorgulayıcı Öğrenme (W2-SORSÖ) yönteminin
11. sınıf öğrencilerinin kimyasal tepkimelerde hız konusundaki kavramsal
anlamalarına ve Öğrenmede Güdüsel Stratejiler Ölçeğinin (ÖGSA) yardım arama ve
akran öğrenimi alt boyutlarına etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu
araştırmada ön test–son test eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel desen
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2024-2025 eğitim-öğretim yılında bir
devlet lisesinde öğrenim gören 62 (30 deney, 32 kontrol grubu) on birinci sınıf
öğrencisi oluşturmaktadır. Deney grubunda konu W2-SORSÖ yöntemiyle, kontrol
grubunda ise mevcut öğretim yöntemiyle işlenmiştir. Veri toplama araçları
olarak kimyasal tepkime hızı kavram testi ve ÖGSA'nın yardım arama ve akran
öğrenimi alt boyutları kullanılmıştır. Ön test sonuçları, kavramsal anlama,
akran öğrenimi ve yardım arama değişkenleri bakımından gruplar arasında
istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığını göstermiştir. Bu durum, grupların
başlangıç düzeylerinin benzer olduğunu ortaya koymaktadır. Son test bulgularına
göre, kavramsal anlama ve yardım arama değişkenlerinde deney grubu lehine
istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Buna karşın, akran
öğrenimi açısından herhangi bir istatistiksel fark gözlenmemiştir. Etki
büyüklüğü analizleri sonucunda, kavramsal anlama ve yardım arama için
hesaplanan etki büyüklükleri dikkate alındığında, her iki değişkenin de büyük
etki büyüklüğü düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Sonuçlar, W2-SORSÖ yönteminin
kimyasal tepkimelerde hız konusundaki kavramsal anlamayı mevcut öğretim
yöntemine kıyasla anlamlı düzeyde artırdığını ve öğrencilerin yardım arama
stratejilerini geliştirdiğini göstermektedir. Ancak akran öğrenimi stratejileri
üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Bu durum, W2-SORSÖ 'nün bireysel
sorgulamaya dayalı yapısının grup dinamiklerini sınırlı düzeyde etkilemesiyle
açıklanabilir. Bulgular, W2-SORSÖ'nün kimya eğitiminde kavramsal öğrenmeyi
destekleyen ve öğrencilerin öğrenme sürecinde yardım arama davranışlarını
olumlu yönde etkileyen etkili bir yöntem olduğunu ortaya koymaktadır. Öğretmenlerin,
özellikle soyut ve kavramsal zorluk içeren kimya konularında W2-SORSÖ yöntemini
kullanmaları, öğrencilerin hem akademik başarılarını hem de öğrenme sürecinde
aktif katılım ve destek arama davranışlarını geliştirmelerine katkı
sağlayabilir. Gelecek araştırmalarda farklı kimya konuları ve daha uzun süreli
uygulamalarla W2-SORSÖ'nün etkililiği test edilebilir.
In the current era, rapidly
developing technology has led to the emergence of numerous digital materials
that can be utilized in educational processes. Web 2.0 tools represent
exemplary instances of such technological innovations. Through Web 2.0 tools, it
becomes feasible for students to visualize abstract concepts frequently
encountered in chemistry courses, assume active roles in their learning
processes, establish collaborative learning environments, and achieve permanent
learning outcomes. Building upon this premise, the present study aims to
investigate the effect of Web 2.0-supported Process-Oriented Guided Inquiry
Learning (W2-POGIL) method on eleventh-grade students' conceptual understanding
of chemical reaction rate and the help-seeking and peer learning subdimensions
of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). A
quasi-experimental pretest-posttest nonequivalent control group design was
employed in this research. The sample comprised 62 eleventh-grade students (30
experimental, 32 control) enrolled at a public high school during the 2024-2025
academic year. The experimental group received instruction through the W2-POGIL
method, while the control group was taught using traditional instructional
approaches. Data collection instruments included a chemical reaction rate
concept test and the help-seeking and peer learning subscales of the MSLQ. Pretest
results demonstrated no statistically significant differences between groups in
terms of conceptual understanding, peer learning, and help-seeking variables,
indicating comparable baseline levels. Posttest findings revealed statistically
significant differences favoring the experimental group in conceptual
understanding and help-seeking variables. However, no statistical difference
was observed regarding peer learning. Effect size analyses indicated that both
conceptual understanding and help-seeking exhibited large effect sizes.
The results demonstrate that
the W2-POGIL method significantly enhanced conceptual understanding of chemical
reaction rate compared to traditional instruction and improved students'
help-seeking strategies. However, it did not yield significant effects on peer
learning strategies. This finding can be attributed to W2-POGIL's structure
emphasizing individual inquiry, which may have limited its influence on group
dynamics. The findings suggest that W2-POGIL represents an effective
instructional method that supports conceptual learning in chemistry education
and positively influences students' help-seeking behaviors during the learning
process. Teachers' implementation of the W2-POGIL method, particularly for
abstract and conceptually challenging chemistry topics, may contribute to
developing students' academic achievement as well as their active participation
and support-seeking behaviors in the learning process. Future research could
examine the effectiveness of W2-POGIL across different chemistry topics and through
extended implementation periods.