) Covid-19 pandemisinin ilk döneminde sosyal hizmet alanındaki kuruluşlarda kriz yönetimi ve sosyal hizmet uzmanlarının yaşadığı sorunlar


Creative Commons License

Öztürk Çıplak A. B., Polat G.

in: Sosyal Sosyal Bilimlerde Yeni Vizyonlar: Kavramlar - Kuramlar - Uygulamalar , Doç. Dr. Filiz Er, Editor, Duvar, İzmir, pp.7-41, 2024

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Other Book
  • Publication Date: 2024
  • Publisher: Duvar
  • City: İzmir
  • Page Numbers: pp.7-41
  • Editors: Doç. Dr. Filiz Er, Editor
  • Hacettepe University Affiliated: Yes

Abstract

Abstract

The Covid-19 pandemic, a global disaster, posed significant challenges to

the social service systems of many countries, leading to a crisis. In this study,

which aimed to examine crisis management in social service institutions and

the professional and personal difficulties faced by social workers during the

initial wave of the pandemic, data were collected from 146 social workers

through an online survey with quantitative research design. During this period,

characterized by flexible and rotating work schedules, it became evident that

services were primarily focused on application rather than employing a

proactive approach based on risk prediction and prevention. Ethical challenges

emerged, including increased reports of violence, chronic and psychiatric

illnesses, as well as difficulties in accessing services, decreased service

quality, and inadequate attention to individual cases. Social workers primarily

coped with the challenges imposed by the working conditions on a personal

level, highlighting the need for psychosocial support and supervision. Based

on the research findings, enhancement of crisis intervention capacity at the

organizational level, development of professional support and supervision

systems, and increase in awareness and education on ethical issues were

recommended

Özet

Küresel bir afet olan Covid-19 pandemisi, pek çok ülkenin sosyal hizmet

sistemi için krize neden olan zorlayıcı bir deneyim olmuştur. Sosyal hizmet

uzmanları aracılığıyla pandeminin ilk dalgasını içeren süreçte, sosyal hizmet

alanındaki kuruluşlarda yapılan düzenlemelerle kriz yönetiminin nasıl

gerçekleştirildiği ve uzmanların yaşadıkları mesleki ve kişisel zorlukları nicel

desende ortaya koymayı amaçlayan araştırmada veriler, çevrimiçi anket

yardımı ile 146 sosyal hizmet uzmanından toplanmıştır. Çoğunlukla esnek/

nöbetleşe çalışmanın olduğu bu dönemde, hizmetlerde başvurunun temel

alındığı, riskleri öngörmeye ve önlemeye dayalı pro-aktif (önleyici)

yaklaşımın ise yeterli şekilde uygulanmadığı göze çarpmıştır. Şiddet, kronik

hastalıklar, psikiyatrik hastalıklarla ilgili başvurularda artışın yanı sıra

hizmetlere erişememe, hizmet kalitesinde düşüş ve olgulara yeterince ilgi

gösterememe gibi etik zorluklarla karşılaşılmıştır. Sosyal hizmet uzmanları,

pandeminin çalışma koşullarında yarattığı zorluklarla genellikle kişisel olarak

baş etmek zorunda kalmış, yeterince karşılanmamış olan psikososyal destek

ve süpervizyon gereksinimleri göze çarpmıştır. Araştırma sonucunda, kuruluş

düzeyinde krize müdahale kapasitesinin geliştirilmesi, profesyonel destek ve

süpervizyon sisteminin geliştirilmesi ve etik sorunlara ilişkin farkındalık ve

eğitimlerin artırılması gibi öneriler olarak sunulmaktadır.