in: Aile ve Tüketici Bilimleri, ÖZTÜRK M. SERHAT,BUĞDAY ESNA BETÜL, Editor, Nobel Yayınevi, Ankara, pp.141-169, 2023
Aile, çeşitli kuşaklardan bireylerin bir araya geldiği; sosyal, duygusal ve
ekonomik bağları paylaştığı temel bir sosyal birimdir. Kuşaklar açısından
bakıldığında aile; kuşakların deneyimlerini, değerlerini, bilgilerini ve kültürünü
birbirine aktardığı bir platform olarak işlev görmektedir (McAdams ve
Zapata-Gietl, 2015). Ailedeki kuşaklar, genellikle üç katmanlı bir yapının parçalarıdır:
Çocuklar veya gençler, ebeveynler ve büyükanne-büyükbaba veya yaşlılar.
Her kuşak, yaşamlarının farklı evrelerinde olup kendi deneyimleri, bakış açıları ve
beklentileriyle karakterize edilir. Ayrıca aile, farklı kuşaklar arasında değerlerin,
geleneklerin, bilgilerin ve deneyimlerin aktarılması için bir ortam sunmaktadır.
Bu ortamda yani ailede, bireylerin yaş almasıyla birlikte yaşam döngüsünde
farklı dönemler başlar; bireysel yaşam dönemlerini oluşturan bebeklik, çocukluk,
ergenlik, gençlik, olgunluk, yaşlılık dönemlerinde bireyin tutum ve davranışlarında
büyük ölçüde değişimler görülmektedir (Özdemir vd., 2009). Ailedeki en
önemli gruplardan ikisi de gençler ve yaşlılardır. Gençleri ve yaşlıları tanımak,
onların sorunlarını tespit edip çözüm yolları üretmek, bu grupların yaşam kalitesini
yükseltmek için oldukça önemlidir. Bu grupların yaşam kalitelerinin yükseltilmesi
ile de toplumsal refahın sağlanmasına katkıda bulunulacaktır.
Bu doğrultuda ilerleyen kısımlarda gençleri ve yaşlıları anlamak adına gençlik
ve yaşlılık dönemleri ve bu dönemin özellikleri incelenecek, gençlik ve yaşlılık
kuramlarına değinilerek teorik bir çerçeve çizilmeye çalışılacaktır. Hiç kuşkusuz
gençlik ve yaşlılıktan bahsederken kuşaklar arası ilişkileri de hem dayanışma hem
de çatışma boyutlarıyla ele almak yerinde olacaktır. Sonrasında ise ailede gençler
ve yaşlıların etkileşimleri ile ortaya çıkabilecek sorunlar ve bu sorunlara yönelik
çözüm önerileri tartışılacaktır. Son olarak ailede gençler ve yaşlılar konusunda çalışan
önemli bir meslek grubu olan aile ve tüketici ekonomistlerinin üzerine düşen
görevlere değinilecektir.