GLOBETS 2024, Konya, Türkiye, 25 - 29 Ekim 2024, ss.36-37
Konu ve Amaç
Probleme
dayalı öğrenme metodu öğrencileri aktif rolde tuttuğu ve öğretmenin daha çok
yardımcı rolünde olduğu için öğrencilerin fen dersine karşı tutumu,
motivasyonlarını ve akademik başarısını arttırması dolayısıyla fen bilgisi
öğretmenleri için tercih edilmesi önerilen bir metottur. Bu metot eğitimde
problem durumlarının kullanılması, öğrencilerin gruplar halinde çalışması,
bilgiye öğrencinin kendisinin ulaşması gibi yönlerle diğer öğrenme
yaklaşımlarından farklıdır.
Bu çalışmanın
amacı, öğrencilerin fen bilgisi derslerinde probleme dayalı öğretim metoduna
yönelik tutumunun, akademik başarılarının ve derslere karşı motivasyonlarının
değişimi literatürdeki araştırmaları inceleyerek açıklamaya çalışmaktır. Bu
amaç doğrultusunda çalışmaya yön veren araştırma sorusu şudur: fen bilimleri
derslerinde probleme dayalı öğrenme metodu kullanıldığında ortaokul
öğrencilerinin motivasyon, akademik başarı ve derse yönelik tutumları nasıldır?
Yöntem
Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden literatür taraması kullanılmıştır.
Makale ve tezler için Proquest, Eric, , Yök Tez, Taylor and Francis, JSTOR,
Wiley Online Library veri tabanları incelenmiştir. Bu veri tabanlarından
yapılan seçim süreci sonucunda 16 tane tez ve makale incelenmiştir. Veri
tabanlarında arama yaparken anahtar kelimeler (probleme dayalı öğrenme, başarı,
tutum, motivasyon, problem based learning, achievement, attitude, motivation)
belirlenmiştir. Konuyla ilgili olan makale ve tezler akademik başarı,
motivasyon ve tutum kavramlarına göre kategorilere göre ayrılmıştır. Bulunan
makale ve tezlerden konuyla ilgili olmayanlar ayrıştırılarak bir tablo haline
getirilmiştir. Makale ve tezlerin yöntemi ( deneysel,
meta-analiz, tarama metotları ve nitel, nicel ve karma desenler), çalıştığı kişiler, elde edilen
sonuçlar ve bulgular detaylı bir şekilde incelenerek analiz edilmiştir. Son
aşamada ise araştırma sorusu ile ilişkili makale ve tezler ortaya çıkarılarak
yorumlanmış ve raporlanmıştır.
Bulgular
İncelenen makale ve tezlerden elde edilen verilere göre probleme dayalı
öğrenim metodu kullanıldığında öğrencilerin motivasyonlarının değişimi
geleneksel öğrenim kadar etkili olmayabildiği veya artabildiği olarak
bulunmuştur. Probleme dayalı öğrenim
metodunun öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkisi açısından
değerlendirildiğinde çoğunlukla öğrencilerin başarısını olumlu yönde değiştirmektedir.
Ayrıca yapılan çalışmalar genel olarak probleme dayalı öğrenim metodunun fen
bilgisi dersine yönelik tutumuna olumlu yönde değiştirdiğini buna karşın derse
yönelik tutumun etkisi olmayacağı da bulunmuştur. Ek olarak, PDÖ’nün
öğrencilerin bilgi düzeyini, tutumlarını ve özgüvenini geliştirdiği gösterildi.
PDÖ’nün kullanıldığı derslerde öğrenciler derse karşı daha pozitif tutum
geliştirdiği ve daha iyi performans sonuçları gösterdikleri ortaya çıktı. Genel
olarak her sınıf seviyesinde probleme dayalı öğrenim metodunun geleneksel
yönteme göre daha etkili olduğu yapılan deneysel çalışmalarda bulunmuştur.
Fakat yapılan bazı çalışmalarda da bu 3 alt başlığın olumlu etkilenmediği de
bulunmuştur.
Sonuç ve Öneriler
Bulunan tez ve makalelere bakılarak ortaokul, lise ve üniversite düzeyinde yapılan araştırmalarda genel olarak öğrencilerin motivasyonlarının, fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının ve akademik başarılarının arttığı gözlemlenmiştir. Fakat bazı makalelerde bu duruma karşıt olarak probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin motivasyonlarının , fen bilgisi dersine yönelik tutumun ve akademik başarının arttırmadığı da bulunmuştur. Yapılan araştırmalar genel olarak deneysel metot türündedir ve bu araştırmalarda probleme dayalı öğrenim metodu ile geleneksel metot karşılaştırılmıştır. Bu araştırmalarda bulunanlar doğrultusunda genel olarak probleme dayalı öğrenim metodunun geleneksel metoda göre daha etkili olduğu sonucuna varılabilir. Öğrencilerin motivasyonları ve derse olan tutumları akademik başarılarını etkileyebilir. Öğrenciler derse bilişsel boşluk ile geldiğinden boşluğu doldurmak için durumsal ilgilerinin arttırılması gerekmektedir. Öğretmen bu artışı sağlamak amaçlı probleme dayalı öğretim metodunu öğrenci farklılıklarına yönelik uygun hale getirerek sağlamalıdır. Eğer öğretmen bu bahsedilen durumları sağlarsa öğrencilerin fen bilgisi dersine karşı tutumları, akademik başarıları ve motivasyonları olumlu yönde değişebilir.