Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, vol.12, no.2, pp.396-420, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Experimenting in science education makes learning more meaningful, and learning without experimenting cannot be fully assimilated. However, increasing costs, time constraints, and risks that may occur during the application make handmade activities difficult. This study was planned to examine the cognitive effect of the 3D virtual laboratory application on students, unlike the teaching processes carried out with handmade activities and traditional plain narration method. The study was carried out with an application including the “Matter and Industry” unit on 79 8th grade students in Konya province in the 2021-2022 academic year. The pretest and post-test “Achievement Test” were applied to compare the academic achievements of the groups before and after the application. According to the results, the scores of all groups increased significantly, while the highest increase was seen in the virtual laboratory group. In addition, considering the cost, time, and risk factors, suggestions were made regarding virtual laboratory applications.
Fen bilimleri öğretiminde deney yapma, öğrenmeyi daha anlamlı kılmakta, deney yapmadan öğrenme tam anlamıyla özümsenememektedir. Ancak artan maliyetler, zaman sınırlılığı ve uygulama sırasında oluşabilecek riskler el yapımı aktiviteleri zorlaştırmaktadır. Bu çalışma, 3D sanal laboratuvar uygulamasının el yapımı aktiviteler ve geleneksel düz anlatım yöntemi ile yapılan öğretim süreçlerinden farklı olarak öğrenciler üzerine oluşturduğu bilişsel etkiyi incelemek amacıyla planlanmıştır. Çalışma 2021-2022 eğitim-öğretim yılı Konya ili 8. sınıf 79 öğrenci üzerinde “Madde ve Endüstri” ünitesi içeren bir uygulama ile gerçekleştirilmiştir. Grupların uygulama öncesi ve sonrası akademik başarılarını karşılaştırmak için ön test ve son test “Erişi Testi” uygulanmıştır. Sonuçlara göre tüm grupların puanları anlamlı olarak artarken en fazla artış sanal laboratuvar grubunda görülmüştür. Bunun yanı sıra maliyet, zaman ve risk faktörleri göz önünde bulundurulduğunda sanal laboratuvar uygulamaları ile ilgili önerilere gidilmiştir.