OFİS YAPILARINDAKİ ORTAK MEKANLAR VE KULLANICI İLİŞKİSİ


Creative Commons License

Erkan M. Ş., Ozanözgü E. N.

Sanat & Tasarım Dergisi, cilt.12, sa.2, ss.399-408, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.20488/sanattasarim.1221713
  • Dergi Adı: Sanat & Tasarım Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.399-408
  • Hacettepe Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda ofis yapılarında çalışanların sosyalleşmesinin çalışma motivasyonuna etkisi ile sosyalleşme mekanlarının mekansal nitelikleri ön plana çıkmıştır. Bu nedenle bu araştırma, ofis yapıları içerisinde bulunan sosyal amaçlı ortak mekanların mekansal niteliklerinin kullanıcı bağlamında karşılığının belirlenmesi amacıyla tasarlanmıştır. Kullanıcı davranışının temelleri için Davranış Bilimleri, iş yerinde insan davranışının temelleri için Çalışma Psikolojisi ve çalışma motivasyonunu etkileyen faktörlerin anlaşılabilmesi için alt dalı olan motivasyon teorileri, bu davranış temellerinin mekansal bağlamı için ise Çevre Psikolojisi dallarından destek alınmıştır. Davranış ve mekan ilişkisi literatürüne dayanılarak oluşturulan anket ile kullanıcılardan çalıştıkları yapıda var olan ortak mekanın mekansal niteliklerini değerlendirmeleri ve bu mekanlarda olmasını bekledikleri özelikleri belirtmeleri istenmiştir. Bu kapsamda Ankara’da, amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenen 6 farklı şirketin çalışanlarına, yazarlar tarafından hazırlanan anket uygulanmış ve veriler SPSS programı ile analiz edilerek değerlendirilmiştir. Anket sorularının bir kısmı Likert ölçeğine göre hazırlanmış bir kısmı ise açık uçlu bırakılmıştır. Sonuçlar ofis kullanıcılarının ortak mekanlarla ilgili değerlendirmelerini ve yorumlarını ortaya koymuştur. Ülkemizde çalışma mekanlarında insan-mekan ilişkisine kullanıcı temelinde yaklaşan çalışmalar bulunmakla birlikte, bu araştırma günümüzde popüler hale gelen ofis ortak mekanları özelinde ele alındığından ve yapı farklılığı sebebiyle kullanıcı çeşitliliğinin yoğunluğu bakımından literatüre katkı sağlamaktadır
In recent years, the spatial qualities of socializing spaces have come to the fore with the effectof socialization of employees in office buildings on their work motivation. For this reason, this research wasdesigned to determine the spatial characteristics of the socially-purposed common spaces in office buildingsin the context of the user.Support was received from Behavioral Sciences for the basics of user behavior; Work Psychology for thebasics of human behavior at work; Motivation Theories for understanding the factors affecting workmotivation; and Environmental Psychology for the spatial context. With the questionnaire created basedon the literature, the users were asked to evaluate the spatial qualities of the common space in the buildingthey work in and to indicate the features they expected to have in these spaces. A questionnaire prepared bythe authors was applied to the employees of 6 different companies in Ankara, determined by the purposefulsampling method. The variables were analyzed with the SPSS program.This research contributes to the literature in terms of the density of user diversity due to the difference inbuilding structure and considering the offices common spaces that have become popular today.