EVALUATIONS ON THE STYLE OF THE ARTIST THROUGH SÜLEYMAN SAİM TEKCAN’S A CYCLICAL ODYSSEY EXHIBITION


Şener D.

Sanat ve Tasarım Dergisi, vol.0, no.26, pp.55-81, 2020 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 0 Issue: 26
  • Publication Date: 2020
  • Journal Name: Sanat ve Tasarım Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.55-81
  • Hacettepe University Affiliated: Yes

Abstract

Süleyman Saim Tekcan is an exclusive figure in history of art and art education in Turkey with his intensive production, works, rich contributions and artistic style. Tekcan’s journey of art and art education is founded upon experience, production and sharing contexts. The article will trace the artist’s 60 years of art journey from past to present. Besides, the point which we will focus on will be the “A Cyclical Odyssey” exhibition in 2018 which examined and exhibited Tekcan’s art production by focusing on his time sequence and style. The art works of the exhibition which was opened in Beş Kubbe Hall of Tophane-i Amire Culture and Art Centre brought together the productions of the more than 60-year art journey of the artist. The exhibition, by selecting paintings and sculptures with a special theme, brought together artworks from different periods and years of the artist and opened them to a re-reading in terms of style. The holistic process of the cyclical odyssey of Tekcan is readdressed in a reflective context. With this idea, the interior of the Tophane-i Amire building was set up with a special space design oriented towards reading and understanding the works of the artist, exclusively for the exhibition. The history of the Tophane-i Amire building and the time travel of a contemporary artist were merged in the atmosphere of the place. A Cyclical Odyssey exhibition is important for reading the works of the artist and having a closer look at his experience, production and sharing because the exhibition brought Tekcan’s artworks beyond time, removed the time sequence and brought to the way the artworks (his paintings and sculptures) influence one another in time to forefront. In addition to this, it revealed the new detections and readings about how the sequence evolved from concrete to abstract with different technical applications, how the artworks should be comprehended, and how time or rather years in Tekcan’s artistic attitude and standing influenced his visual odyssey.
Süleyman Saim Tekcan, Türkiye’de sanat tarihi ve sanat eğitiminde yoğun üretimi, çalışmaları, zengin katkıları ve sanatsalüslubuyla ayrıcalıklı bir değerdir. Tekcan’ın sanat ve sanat eğitimi yolculuğu deneyim, üretim ve paylaşım bağlamlarıüzerine kuruludur. Makale, sanatçının altmış yıllık sanat yolculuğunun geçmişten bugüne izlerini sürecektir. Bununlabirlikte esas yoğunlaşacağımız nokta, 2018 yılında Tekcan’ın sanat üretimini, zaman dizgesine ve üslubuna odaklanarakinceleyen ve sergileyen ‘Döngüsel Seyir’ adlı sergidir. İstanbul’da Tophane-i Amire Kültür Merkezi, Beş Kubbe Salonundaaçılan serginin yapıtları, sanatçının altmış yılı aşan sanat yolculuğuna dair üretimlerini bir araya getirmiştir. Sergi, resimve heykellerin özel bir izlekle seçilmesi, sanatçının farklı dönemlerine veya yıllara ait yapıtlarını bir araya getirip üslupbağlamında yeniden okumaya açmıştır. Tekcan’ın döngüsel seyrinin bütünsel süreci, böylece, düşünsel bir bağlamlayeniden ele alınmıştır. Bu düşünceyle, Tophane-i Amire binası, sanatçının yapıtlarını yeniden okumaya ve anlamayayönelik özel bir mekân tasarımıyla sergi için özel olarak kurgulanmıştır. Binanın tarihi ile çağdaş bir sanatçının zamanyolculuğu mekânın atmosferinde bir araya getirilmiştir. Döngüsel Seyir sergisi, sanatçının yapıtlarını okumak, zamaniçindeki deneyim, üretim ve paylaşımlarına daha yakından bakmak için önemlidir. Çünkü sergi, Tekcan’ı retrospektifanlayışın ötesine taşıyarak, zaman dizinini ortadan kaldırmış ve yapıtların (resimlerinin ve heykellerinin) birbirlerini zamaniçinde nasıl etkilediklerini ön plana çıkarmıştır. Bununla birlikte izleğin somuttan soyuta farklı teknik uygulamalarla nasılevirildiği, yapıtların nasıl okunması gerektiği, zamanın daha doğrusu yılların Tekcan’ın üslubunda salt sanatsal tutumununve duruşunun görsel seyrini nasıl etkilediğine dair yeni saptamaları ve okumaları ortaya çıkarmıştır.