Uluslararası Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 4 - 06 Ekim 2024
Örtük
anlamsal öğrenme, düzenli anlamsal birlikteliklere maruz kalmayla gerçekleşen
öğrenme türüdür ve anlamsal genellemelerle ortaya çıkan bu türden öğrenmeler,
sözcüklerin anlam tercihleriyle ilişkilendirilir. Anlam tercihi, sözcüklerin
belirli bir rolde, belirli anlamsal kategorilerdeki sözcüklerle birlikte
bulunma eğilimidir ve çağrışımsal öğrenme ilkesiyle açıklanır. Buna göre
kullanım sıklığı yüksek eşdizimlilikler bellekte kodlanarak uzun süreli
temsilleri güçlendirilir. Ancak anlamsal açıdan eşdeğer kimi sözcüklerin anlam
birlikteliklerine ilişkin bilgi, bu sözcüklerin pragmatik özelliklerine dönük
temsilleri de motive eder. Dil öğreniminin önemli bir boyutunu oluşturan bu
sürecin dil öğrenicisinin maruz kaldığı iletişim bağlamlarında örtük olarak
gerçekleşebileceği varsayımı, kullanım temelli dil öğrenimi çerçevesinde
tartışılır. Özellikle yabancı dilde sözcüklerin pragmatik uzanımlarının
tanınması, dil kullanıcılarının bağlama uygun dilsel seçimler
gerçekleştirmelerini desteklemektedir. Bu araştırmada da yabancı dil olarak
Türkçe konuşucularının yakın anlamlı sözcüklerin anlam tercihi
birlikteliklerinin bilişsel işlemlenme süreçleri incelenmektedir. Araştırmanın
katılımcı grubu deney ve kontrol olmak üzere iki gruptan oluşmaktadır.
Katılımcılar C1 dil düzeyindeki yabancı dil olarak Türkçe öğrenicileridir. Araştırma,
deneysel yöntemle tasarlanmış olup PsychoPy programında gerçekleştirilmiştir.
Deney eğitim ve test aşamasından oluşmaktadır. Deneyin eğitim aşamasında her
hedef eylem kendi anlam tercihini yansıtan 8 tümce içinde sunulmuş ve deney
grubunun dilsel olayı fark etmemeleri için katılımcılardan tümcenin zorluk
düzeyini belirlemeleri istenmiş, böylece katılımcılar örtük öğrenme koşulu için
hedef eylem birlikteliklerine maruz bırakılmışlardır. Deneyin test aşamasında ise
hedef eylemler anlam tercihinin uyumlu olduğu birliktelikler ve manipüle edilen
uyumsuz birliktelikler ile sunulmuş ve katılımcılardan ekrandaki sözcüklerin
eğitim aşamasında okudukları tümcelerde yer alıp almadıklarını belirlemeleri
istenerek tepki süreleri ölçülmüştür. Örtük anlamsal öğrenmenin gerçekleşip
gerçekleşmediğini gözlemlemek amacıyla kontrol grubuna ise yalnızca test
aşaması uygulanmış, katılımcılardan anlam tercihi uyumlu ve uyumsuz koşullu
sözcük birliktelikleriyle daha önce karşılaşıp karşılaşmadıklarını belirtmeleri
istenerek tepki süresi ölçümü gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda uyumsuz
dizgelerde işlemleme yükü meydana gelmesi beklenmektedir. Söz konusu etkilerin sözcük öğreniminde örtük
anlamsal öğrenmeye dönük psikodilbilimsel çıkarımları olanaklı kılacağı
varsayılmaktadır.
Implicit semantic learning is the type of
learning that occurs through exposure to regular semantic associations, and
this type of learning, which occurs through semantic generalizations, is
associated with the semantic preferences of words. Semantic preference is the
tendency of words to co-occur in a particular role with words in particular
semantic categories and is explained by the principle of associative learning. Accordingly, collocations with high frequency
of use are encoded in memory and their long-term representations are
strengthened. However, information about the semantic associations of some
semantically equivalent words also motivates the representations of the
pragmatic features of these words. The assumption that this process, which
constitutes an important dimension of language learning, can take place
implicitly in the communication contexts to which the language learner is
exposed is discussed within the framework of usage-based language learning.
Recognizing the pragmatic extensions of words, especially in a foreign
language, supports language users to make contextually appropriate linguistic
choices. In this study, the cognitive processing processes of the meaning
preference associations of near- synonym words of Turkish as a foreign
language speakers are examined. The participants were Turkish as a foreign
language learner at C1 level. The study was designed with experimental method
and conducted in PsychoPy program. The experiment consisted of training and
test phases. In the training phase of the experiment, each target word was
presented in 8 sentences reflecting its semantic preference and the
participants were asked to determine the difficulty level of the sentence so
that the experimental group would not notice the linguistic event, thus the
participants were exposed to target verb associations for the implicit learning
condition. In the test phase of the experiment, the participants were presented
with target verb associations that were congruent with their semantic
preference and manipulated incongruent associations, and their reaction times
were measured by asking them to determine whether the words on the screen
appeared in the sentences they read in the training phase. In order to observe
whether implicit semantic learning occurred or not, only the test phase was
applied to the control group, and reaction times were measured by asking the
participants to indicate whether they had encountered semantic preference
compatible and incompatible conditional word associations before. As a result
of the study, a cognitive load is expected to occur in incongruent strings. It
is hypothesized that these effects will enable psycholinguistic inferences
about implicit semantic learning in vocabulary learning.