Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.1, sa.57, ss.26-51, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı Yaşam Temelli Fen Eğitiminin ortaokul 5.
Sınıf öğrencilerinin çevre bilinçlerinin gelişimine etkisini incelemektir. Bu
amaçla fizik, kimya ve biyoloji alanlarında seçilen “Isı ve Sıcaklık, insan ve
Çevre ilişkisi, Basit Bir Elektrik Devresinde Lamba Parlaklığını Etkileyen Değişkenler”
konularıyla ilgili Yaşam Temelli Fen Eğitimi Kapsamında etkinlikler geliştirilmiş
ve uygulanmıştır. Çalışma grubunu, Ankara ilinde uygun örnekleme yöntemi ile
seçilmiş bir ortaokulun iki farklı 5. sınıf şubesinde öğrenim gören toplam 60
öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada, veriler hazır bir ölçek olan “Çevre Bilinci
Ölçeği” ile toplanmıştır. Veriler betimsel olarak analiz edilmiş ve sonuçlar
ortalama, standart sapma, tablo ve grafikle gösterim olarak sunulmuştur.
Gruplar arasında denkliğin sağlanması için ön test puanlarına bağımsız gruplar
t-testi yapılmıştır. Çevre bilinci ölçeği puanları ön test-son test puan
ortalamaları arasında anlamlı bir fark olup olmadığına bağımlı gruplar t-testi
ve ANCOVA ile bakılmıştır. Sonuçlar, kullanılan yöntemin öğrencilerin çevre
bilinci düzeyini arttırdığını göstermiştir. Çalışmanın sonunda yaşam temelli
fen eğitimi etkinliklerini geliştirebilmeye yönelik olarak yapılacak alternatif
etkinlik ve uygulamalara ilişkin öneriler sunulmuştur.
The purpose of this study is to examine
the impact of the Life-based Science Education on
the development of environmental awareness of
middle school fifth grade students. For this purpose,
activities have been developed and implemented in
the scope of Life Based Science Education related to
"Heat and Temperature, Human and Environmental
Relations, Variables Affecting the Luminous
Brightness in a Simple Electric Circuit" selected in
the fields of physics, chemistry and biology. The
study group consists of a total of 60 students who are
educated in two different 5th classes in a middle
school selected by appropriate sampling method in
Ankara. In the study, the data were collected with the
"Environmental Consciousness Scale" which is a
ready scale. The data are analyzed descriptively and
the results are presented as mean, standard deviation,
table and graphical representation. Pre-test scores
were t-test independent groups to ensure consistency
between groups. The dependent groups were
examined by t-test and ANCOVA to determine
whether there was a significant difference between
the environmental consciousness scale scores and the
pre-test-post test score averages. The results show
that the method used increases the environmental
awareness level of the students. At the end of the
study, suggestions were presented for alternative
activities and applications to improve life-based
science education activities.