Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.17, sa.3, ss.535-556, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2014-2020 yılları arasında 5-12. sınıf düzeyindeki matematiksel
kavram yanılgılarına yönelik yürütülen çalışmaların sistematik olarak derlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda
incelenen çalışmaların konu alanı ve yöntemsel eğilimleri belirlenmiştir. İlgili alan yazın ERIC, Web of
Science, Science Direct, Dergipark ve Ulusal Tez Merkezi olmak üzere beş farklı veri tabanı üzerinden
taranmıştır. Alan yazın taraması araştırmacılar tarafından belirlenen veri arama protokolüne göre yapılmış ve
veriler Yayın Sınıflama Formu aracılığıyla toplanmıştır. Sistematik derleme için dahil etme kriterlerine göre
seçilen 46 çalışma bu araştırmanın verilerini oluşturmaktadır. Matematiksel kavram yanılgısı çalışmalarının
konu alanı eğilimleri incelendiğinde çalışmaların lise kademesine kıyasla ortaokul kademesinde yoğunlaştığı
görülmektedir. Ayrıca lise kademesinde en fazla çalışmanın sayılar ve cebir öğrenme alanında yapıldığı
görülmüştür. Benzer şekilde ortaokul kademesinde çalışmaların sayılar ve işlemler ile cebir öğrenme
alanlarında yoğunluk gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmaların yöntemsel eğilimleri incelendiğinde ise
nitel yöntemlerin nicel yöntemlere kıyasla daha fazla kullanıldığı görülmüştür. İncelenen çalışmaların veri
toplama araçlarında ise ağırlıklı olarak açık uçlu sorular içeren başarı testlerinin kullanıldığı tespit edilmiştir.
The aim of this study is to make a systematic review of the studies conducted between 2014- 2020
in Turkey on the mathematical misconceptions of 5th
-12th grade students. In accordance with this aim, the
subject areas and methodological approaches of the studies were determined. The relevant literature was
reviewed using five databases, which are ERIC, Web of Science, Science Direct, Dergipark, and the Council
of Higher Education Thesis Center. The review was conducted based on the data search protocol determined
by the researchers, and the data were collected using the Publications Classification Form. A total of 46
selected studies were systematically reviewed. When the subject areas of the studies were examined, it was
seen that the studies mostly focused on middle school rather than high school. In addition, the majority of the
studies on high school focused on the learning areas of numbers and algebra. Similarly, the studies on middle
school mostly concentrated on the learning areas of numbers and operations and algebra. When the
methodological approaches of the studies were examined, it was seen that qualitative methods were used
more than quantitative methods. As for the data collection tools of the reviewed studies, it was revealed that
achievement tests including open-ended questions were mainly used.