Bilgi üretiminin kısa sürede katlanarak arttığı günümüzde araştırma alanyazınında binlerce çalışma bulunmaktadır. Sonuçları farklı olan çalışmalardan anlatı incelemesi ile genellenebilir bir sonuca ulaşmak oldukça zordur. Bu nedenle birincil çalışmaların ortaya çıkardığı büyük resmi görebilmek için istatistiksel yöntemleri kullanan meta-analize başvurulmaktadır. Meta-analizin en önemli aşamalarından biri olan kodlama aşamasında, bir çalışmanın sonucunu etkilediği düşünülen özellikler kodlanarak sayısallaştırılır. Hangi özelliklerin kodlanacağını, farklı kodlayıcıların aynı kodlamayı yaparken dikkat etmesi gerekenleri içeren bir kodlama formuna ihtiyaç vardır. Bu çalışma kapsamında kodlama formu oluşturulurken dikkat edilmesi gerekenler ve çevre eğitiminin bileşenleri özelinde bir öğretim yönteminin etkililiğine yönelik meta-analiz çalışmalarında kullanılabilecek kodlama protokolü sunulmuştur. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma, modeli ise doküman analizidir. Bu bağlamda kodlar, araştırmacılar tarafından alanyazın taraması ve uzman görüşüyle belirlenmiş, ilgili kodlar uygun temalar altında ilişkilendirilmiştir. Puanlayıcı güvenilirliğini hesaplamak için belli özellikler doğrultusunda belirlenen çalışmalar fen eğitimi ve ölçme-değerlendirme alanlarında uzman araştırmacılar tarafından kodlanmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda “Fen Eğitiminde Çevreye Yönelik Araştırmaların” meta-analizinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir rubrik (puanlama anahtarı) elde edilmiştir.
In the era where the production of information is increasing exponentially, meta-analysis is used to see the big picture. One of the most critical stages in meta-analysis is coding. The coding form used in this process serves as a checklist to enhance the validity and reliability of the study. Therefore, this study presents a coding protocol that can be used in meta-analyses examining the impact of environmental education on environmental literacy, environmental awareness, and the components of environmental awareness (environmental knowledge, attitudes towards the environment, and pro-environmental behaviors). The research methodology is qualitative, and the model is document analysis. Through literature review and expert opinions, five categories have been determined by the researchers. These categories are named "Study Descriptors", "Characteristics of the Intervention", "Measurement Tool Characteristics," "Publication Quality," and "Data for Effect Size Determination". These categories are associated with 26 codes. To calculate inter-coder reliability, studies with certain characteristics were coded by three coders. The agreement among the coders was calculated to be 0.96. Based on the obtained data, a valid and reliable rubric (scoring key) has been developed for use in meta-analyses of environmental research in science education.