Yabancı Dil Öğretmenliği Okuyanlar için Avrupa Portfolyosu’nun Almanca Öğretmenliği Programı Bünyesinde Uygulanması


Ünal D. Ç.

XVII. Türkischer Internationaler Germanistik Kongress , İzmir, Turkey, 14 - 17 May 2025, pp.125-126, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: İzmir
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.125-126
  • Hacettepe University Affiliated: Yes

Abstract

Yabancı Dil Öğretmenliği Okuyanlar için Avrupa Portfolyosu’nun Almanca Öğretmenliği Programı Bünyesinde Uygulanması

 

Üniversitelerin yabancı dil öğretmenliği bölümlerinde uygulanan programlar bilimsel tartışmalara konu olmaktadır. İdeal olarak, öğretmen yetiştirme programlarında yer alan derslerin kuram ve uygulama boyutlarının birbiriyle uyumlu olarak yapılandırılması beklense de, gerçekte kuram ve uygulama arasındaki bağlantının zayıf olduğu tartışılmaktadır. Programlarda yer alan Öğretmenlik Uygulaması dersleri ise bu zayıflığın giderilmesinde en etkili rolü oynamaktadır, çünkü bu dersler öğretmen adaylarının mesleki bilgi ve becerilerinin geliştirilmesine olanak sağlamaktadır. Almanca Öğretmenliği programlarında öncelikli olarak öğretmen adaylarının mesleki gelişimine odaklanılması gerekliliğinden hareket edilen bu çalışmada “Almanca Öğretmenliği programında okuyan öğretmen adaylarının mesleki bilgi ve becerileri Öğretmenlik Uygulaması derslerinde Yabancı Dil Öğretmenliği Okuyanlar için Avrupa Portfolyosu’nun kullanılması yoluyla nasıl geliştirilebilir?” sorusunun yanıtı araştırılmaktadır. Yabancı Dil Öğretmenliği Okuyanlar için Avrupa Portfolyosu (Alm. Europäisches Portfolio für Sprachenlehrende in Ausbildung- EPOSA) özellikle yabancı dil öğretme becerilerinin geliştirilmesine yönelik eğitim olanağı sunan bir doküman olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada, söz konusu portfolyonun özelliklerinin açıklanması baz alınarak aşağıdaki sorular irdelenmektedir:

-         - Yabancı dil öğretimi ve yabancı dil öğretmeni yetiştirme arasındaki bağlantı nasıl açıklanabilir?

-         - Üniversitelerin Almanca öğretmeni yetiştirme müfredatı bağlamında görülen sorunlar nelerdir?

-        -  Almanca Öğretmenliği Programı ve Yabancı Dil Öğretmenliği Okuyanlar için Avrupa Portfolyosu arasındaki bağlantı ve kesişme noktaları nelerdir?

-         - Yabancı Dil Öğretmenliği Okuyanlar için Avrupa Portfolyosu’nun Almanca Öğretmenliği Programı bünyesinde kullanımı nasıl ve neden olmalıdır?


Bu çalışma mesleki becerilerin desteklenmesi konusunda Yabancı Dil Öğretmenliği Okuyanlar için Avrupa Portfolyosu’nun rolünü vurgulayarak sonlandırılacaktır, çünkü öğretmen adaylarına hizmet öncesinde Almanca öğretme becerilerinin kazandırılması ve öğretme becerilerinin etkili bir biçimde geliştirilmesinin sağlanması gerekmektedir.

 

Anahtar Kelimeler: Almanca Öğretmeni Yetiştirme, Yabancı Dil Öğretmeni Adayları için Avrupa Portfolyosu, Dil Öğretme Becerileri, Öğretmenlik Uygulaması, Almanca Öğretmenliği Programı