XVII. Türkischer Internationaler Germanistik Kongress , İzmir, Turkey, 14 - 17 May 2025, pp.125-126, (Summary Text)
Yabancı Dil Öğretmenliği Okuyanlar için Avrupa Portfolyosu’nun Almanca Öğretmenliği
Programı Bünyesinde Uygulanması
Üniversitelerin
yabancı dil öğretmenliği bölümlerinde uygulanan programlar bilimsel
tartışmalara konu olmaktadır. İdeal olarak, öğretmen yetiştirme programlarında
yer alan derslerin kuram ve uygulama boyutlarının birbiriyle uyumlu olarak
yapılandırılması beklense de, gerçekte kuram ve uygulama arasındaki bağlantının
zayıf olduğu tartışılmaktadır. Programlarda yer alan Öğretmenlik Uygulaması
dersleri ise bu zayıflığın giderilmesinde en etkili rolü oynamaktadır, çünkü bu
dersler öğretmen adaylarının mesleki bilgi ve becerilerinin geliştirilmesine
olanak sağlamaktadır. Almanca Öğretmenliği programlarında öncelikli olarak
öğretmen adaylarının mesleki gelişimine odaklanılması gerekliliğinden hareket
edilen bu çalışmada “Almanca Öğretmenliği programında okuyan öğretmen
adaylarının mesleki bilgi ve becerileri Öğretmenlik Uygulaması derslerinde Yabancı
Dil Öğretmenliği Okuyanlar için Avrupa Portfolyosu’nun kullanılması yoluyla
nasıl geliştirilebilir?” sorusunun yanıtı araştırılmaktadır. Yabancı Dil
Öğretmenliği Okuyanlar için Avrupa Portfolyosu (Alm. Europäisches Portfolio
für Sprachenlehrende in Ausbildung- EPOSA) özellikle yabancı dil öğretme
becerilerinin geliştirilmesine yönelik eğitim olanağı sunan bir doküman olarak kullanılmaktadır.
Bu çalışmada, söz konusu portfolyonun özelliklerinin açıklanması baz alınarak aşağıdaki
sorular irdelenmektedir:
- - Yabancı dil öğretimi ve yabancı dil öğretmeni yetiştirme
arasındaki bağlantı nasıl açıklanabilir?
- - Üniversitelerin Almanca öğretmeni yetiştirme müfredatı bağlamında
görülen sorunlar nelerdir?
- - Almanca Öğretmenliği Programı ve Yabancı Dil Öğretmenliği
Okuyanlar için Avrupa Portfolyosu arasındaki bağlantı ve kesişme noktaları
nelerdir?
- - Yabancı Dil Öğretmenliği Okuyanlar için Avrupa Portfolyosu’nun Almanca Öğretmenliği Programı bünyesinde kullanımı nasıl ve neden olmalıdır?
Bu çalışma mesleki becerilerin
desteklenmesi konusunda Yabancı Dil Öğretmenliği Okuyanlar için Avrupa
Portfolyosu’nun rolünü vurgulayarak sonlandırılacaktır, çünkü öğretmen
adaylarına hizmet öncesinde Almanca öğretme becerilerinin kazandırılması ve
öğretme becerilerinin etkili bir biçimde geliştirilmesinin sağlanması
gerekmektedir.
Anahtar Kelimeler: Almanca Öğretmeni Yetiştirme, Yabancı Dil Öğretmeni Adayları için Avrupa Portfolyosu, Dil Öğretme Becerileri, Öğretmenlik Uygulaması, Almanca Öğretmenliği Programı