Cultural Sensitivity and Mindfulness Among Nursing Students: A Descriptive and Correlational Study


Creative Commons License

ASLAN F., ŞAHİN N. E.

Sağlık bilimlerinde değer (Online), vol.14, no.3, pp.435-441, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Aim: This study was conducted to determine nursing students’ levels of mindfulness and cultural sensitivity and to reveal the correlation between mindfulness and cultural sensitivity. Material and Methods: Descriptive and correlational research method was used. Data were collected online from nursing students at a state university in Ankara between December 5, 2022, and January 5, 2023. The online survey comprised three sections: student information form, Five-Facet Mindfulness Questionnaire—Short Form, and Intercultural Sensitivity Scale. The questionnaire was sent to the students through email. The final sample consisted of 318 students who agreed to participate in the study and filled out the questionnaire. Data were analyzed using the IBM SPSS v.23 for Windows. Results: The mean total scores for the Five-Facet Mindfulness Questionnaire—Short Form and the Intercultural Sensitivity Scale were 66.41 ± 6.58 and 93.08 ± 7.01, respectively. Additonally, statistical analyses revealed a moderately significant positive correlation between mindfulness and intercultural sensitivity among nursing students. Conclusion: The study findings and the reviewed literature indicate that if nursing faculties and educators wish to develop strategies to promote cultural sensitivity, it would be beneficial to integrate mindfulness training into the nursing curriculum both before and after graduation.
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin bilinçli farkındalık ve kültürel duyarlılık düzeylerini belirlemek ve bilinçli farkındalık ile kültürel duyarlılık arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Betimsel ve ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler, Ankara’da bir devlet üniversitesindeki hemşirelik öğrencilerinden 5 Aralık 2022 - 5 Ocak 2023 tarihleri arasında online olarak toplanmıştır. Çevrimiçi anket Öğrenci Bilgi Formu, Beş Yönlü Farkındalık Anketi - Kısa Form ve Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği üç bölümden oluşmuştur. Anket öğrencilere e-posta yoluyla gönderildi. Örneklem, katılmayı kabul eden ve anketi tamamlayan 318 öğrenciden oluşmuştur. Veriler IBM SPSS v.23 for Windows kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Beş Yönlü Farkındalık Anketi - Kısa Form ve Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği için ortalama toplam puanlar sırasıyla 66,41 ± 6,58 ve 93,08 ± 7,01 idi. İstatistiksel analizler, hemşirelik öğrencileri arasında farkındalık ve kültürlerarası duyarlılık arasında orta derecede anlamlı pozitif bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Sonuç: Çalışma bulguları ve incelenen literatür, hemşirelik fakülteleri ve eğitimcilerinin kültürel duyarlılığı teşvik etmek için stratejiler geliştirmek istemeleri durumunda, mezuniyet öncesi ve sonrası hemşirelik müfredatına farkındalık eğitimini entegre etmelerinin yararlı olacağını göstermektedir.