Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Karar Verme ve Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi


ÖZALP T. A., DURMUŞOĞLU M. C.

Yaşadıkça Eğitim Dergisi, cilt.37, sa.2, ss.405-247, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 37 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.33308/26674874.2023372548
  • Dergi Adı: Yaşadıkça Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), Directory of Open Access Journals, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.405-247
  • Hacettepe Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmada 5-6 yaş grubu çocukların karar verme ve eleştirel düşünme becerilerinin düzeyleri ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca belirlenen bazı değişkenlerin karar verme ve eleştirel düşünme becerileri ile ilişkileri de değerlendirilmiştir. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Demografik bilgi formu”, “Karar Verme Becerileri Değerlendirme Aracı-Çocuk Formu” ve “5-6 Yaş Çocukları İçin Eleştirel Düşünme Becerileri Testi (ÇEDT)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Spearman korelasyon katsayısı analizi, Mann Whitney-U Testi ile Kruskal Wallis-H Testi yapılmıştır. Sonuçta çocukların karar verme ve eleştirel düşünme beceri seviyelerinin orta düzeyde olduğu ve iki beceri puanları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Çocukların, anne öğrenim durumu, anne çalışma durumu, kardeş sayıları ve diğer kardeşlerin yaşı ile eleştirel düşünme becerisi puanları arasında anlamlı ilişkiler bulunurken, anne öğrenim durumu ve anne çalışma durumu ile karar verme becerisi puanları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca cinsiyet, okul öncesi eğitim alma süresi ve baba öğrenim durumu ile karar verme ve eleştirel düşünme beceri puanları arasında anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur.
In the study, it was aimed to examine the decision making and critical thinking skills of 5-6-year-old children and the relationship between them. In addition, the relationships of some determined variables with decision making and critical thinking skills were also evaluated. The study was carried out in the relational survey model, which is one of the quantitative research methods. A “Demographic Information Form”, the “Decision Making Skills Assessment Tool-Child Form” and the “Critical Thinking Skills Test for 5-6 Years-Old Children” were used as data collection tools. As a result, it was determined that the decision-making and critical thinking skills of the children are at a medium level and that there is no significant relationship between these two sets of skills. While there are significant correlations between the education level of the children's mothers, their employment status, the number of siblings and the age of other siblings and the children’s critical thinking skills, there are significant correlations between the education status and employment status of the mothers and the children’s decision-making skills In addition, it was found that there is no significant correlation between the gender of the children, their duration of pre-school education, their fathers’ education status and their decision-making and critical thinking skills.