Ebeveyn Tutumları ile Ebeveyn Çocuk İlişkisi Arasındaki İlişki


Creative Commons License

DURMUŞOĞLU M., İYİ T. İ., TAŞDEMİR C. Y.

Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.61, ss.2214-2231, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: Sayı: 61
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.53444/deubefd.1450045
  • Dergi Adı: Buca Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2214-2231
  • Hacettepe Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı 4-6 yaşlarında çocuğu olan anne babaların ebeveyn tutumları ile anne-baba-çocuk ilişkileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ebeveyn tutumu ve anne-baba-çocuk ilişkisinin çocuk cinsiyeti ve ebeveyn öğrenim düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğinin araştırılması ise araştırmanın alt amaçları içerisinde yer almaktadır. Araştırmaya 245 anne ve 44 baba olmak üzere toplam 289 ebeveyn katılmıştır. Araştırmanın verileri Demografik Bilgi Formu, Çocuk Anababa İlişki Ölçeği ve Ebeveyn Tutum Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilerek, verilerin analizinde Pearson korelasyon katsayısı, t testi ve Anova testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ebeveynlerin en çok demokratik tutum sergiledikleri tespit edilmiştir. Araştırmada ebeveynlerin sergiledikleri demokratik tutum ve aşırı koruyucu tutum ile çocukları ile olan olumlu ilişki arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca otoriter tutum ve çocuk ile kurulan olumlu ilişki arasında ise negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkarılırken, izin verici tutumu ile çocuk ile kurulan olumlu ilişki arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Araştırmada dikkat çekici bir sonuç olarak, ebeveyn tutumları ve ebeveyn çocuk ilişkisinin çocuğun cinsiyetine göre farklılaşmadığı, ancak ebeveyn tutumlarının ebeveynin öğrenim düzeyine göre farklılaştığı ortaya konmuştur. Araştırmada ortaya çıkan sonuçlar üzerine alan yazın ışığında öneriler sunulmuştur.
This study aims to investigate the relationship between parental attitudes and parent-child relationships of parents with 4-6-years-old children. A total of 289 parents, 245 mothers, and 44 fathers participated in the study. The data were collected through the Demographic Information Form, Child Parent Relationship Scale, and Parenting Attitude Scale. It was determined that the data showed a normal distribution. Pearson correlation coefficient, t-test, and ANOVA test were used to analyze the data. As a result of the study, it was determined that parents exhibited authoritative attitudes the most. In this study, a positive significant relationship was revealed between the authoritative attitude and overprotective attitude of parents and their positive relationship with their children. In addition, while it was revealed that there was a negative significant relationship between the authoritarian attitude and the positive relationship established with the child, no significant relationship was determined between the permissive attitude and the positive relationship established with the child. It was remarkable that parental attitudes and parent-child relationships did not differ according to the gender of the child, but parental attitudes differed according to the parent’s education level. Based on the results of this study, implications for future studies were shared.