SOSYOEKONOMI, cilt.31, sa.57, ss.299-329, 2023 (ESCI)
Çalışmanın amacı, örgütsel performansın, işletmelerin uyguladıkları farklı stratejilere göre
anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin araştırılmasıdır. Miles ve Snow’un (1978) strateji
tipolojisinin kullanıldığı ve iş stratejilerinin belirlenmesinde iki farklı ölçeğin esas alındığı çalışmada
performans, niteliksel pencereden bakılarak algılanan örgütsel performans temelinde incelenmiştir.
Araştırma verileri, Türkiye’de farklı sektörlerde faaliyet gösteren büyük ölçekli işletmelerden
sağlanmıştır. Bulgular, performansın alt boyutlarından olan çalışan ilişkileri performansının, farklı
stratejik tiplere göre anlamlı bir farklılık gösterdiğini ortaya koymaktadır. Savunmacı, öncü ve analizci
stratejilerin, algılanan pazar performansı, ürün hizmet performansı ve çalışan ilişkileri performansı
üzerinde pozitif yönlü etkiye sahip oldukları saptanmıştır
The study aims to investigate whether organisational performance shows a significant
difference according to the different strategies applied by the organisations. In the study, in which
Miles and Snow's (1978) strategy typology was used, and two different scales were taken as the basis
for determining business strategies, performance was examined based on perceived organisational
performance from a qualitative perspective. Research data were obtained from large-scale
organisations operating in different sectors in Türkiye. The findings reveal that employee relations
performance, one of the sub-dimensions of performance, shows a significant difference according to
different strategic types. It has been determined that defender, prospector, and analyser strategies
positively affect perceived market performance, product service performance and employee relations
performance.