Matematik ders kitapları, bir ülkenin matematik kültürünü ve matematiğe yaklaşımını yansıtan ve sınıflarda etkili kullanılması beklenen en temel öğretim materyalidir. Bu çalışmada, Türkiye’de öğrenme ortamlarında öğretmenlerin ortaokul ve ortaöğretim matematik ders kitaplarını dersin hangi aşamalarında ve hangi nedenlerle kullandıklarını/kullanmadıklarını belirlemeye yönelik nitel bir araştırma yapılmıştır. Türkiye’de aktif olarak görev yapan 174 ortaokul öğretmeni ve 103 ortaöğretim matematik öğretmeninden çoktan seçmeli ve açık uçlu sorulardan oluşan bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Sonuçlar, matematik öğretmenlerinin ders kitaplarını daha ziyade öğretim programındaki kazanımları öğrenmek ve ödev vermek amacıyla kullandıklarını; çoğunlukla ders planı hazırlama ve dersin değerlendirme aşamasında ders kitaplarından yararlandıklarını göstermektedir. Mevcut matematik ders kitaplarının öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda gözden geçirilmesi önerilmiştir.
Mathematics textbooks are basic instructional material that reflect a nation's mathematical culture and approach to mathematics and expected to be used actively in classes. The present qualitative study was conducted to determine the intended use of middle school and high school mathematics textbooks by the teachers in learning environments in Türkiye. The data were collected from 174 middle school and 104 high school mathematics teachers with a questionnaire that included multiple choice and open-ended questions. The findings demonstrated that mathematics teachers predominantly used the textbooks to monitor the order of the curricular outcomes and assign homework, revealing that they mostly employed the textbooks to prepare the lesson plans and in evaluation of students. It was suggested that the current mathematics textbooks should be revised based on the views of the teachers.