The Direct Rebound Effects of Energy Efficiency Improvement Projects and Barriers and Drivers of Energy Efficiency in Turkish Industry Sector


Sivrikaya A.

Technical Report, pp.1-94, 2022

  • Publication Type: Other Publication / Technical Report
  • Publication Date: 2022
  • Page Numbers: pp.1-94
  • Hacettepe University Affiliated: Yes

Abstract

TÜBİTAK 1001 Programı çerçevesinde desteklenen, 01/12/2019-01/06/2022 tarihleri

arasında yürütülen ve “Türkiye Sanayi Sektöründe Verimlilik Artırıcı Projelerin Doğrudan

Rebound Etkisi ve Enerji Verimliliğini Artıran Uygulamaları Etkileyen Bariyer ve Motivasyonlar”

başlıklı bu araştırma projesinde, Türkiye sanayi sektöründe tamamlanan Verimlilik Artırıcı

Projelerin doğrudan rebound etkileri hesaplanmış ve bunları uygulayan işletmelerde enerji

verimliliğini artıran uygulamaları etkileyen faktörler belirlenmiştir. Bu amaçla bir anket

geliştirilmiş ve anket verileri ile gerek nitel gerekse nicel analizler yürütülmüştür. Bu projeden

elde edilen sonuçlara göre, VAP’ların çoğunda öngörülenin ötesinde enerji verimliliği

kazanımları olmuştur. Bu proje çalışması enerji verimliliği yatırımlarını teşvik etmek ve bunların

önündeki bariyerlerin üstesinden gelmek için kullanılabilecek bazı politika önerilerini ortaya

koymaktadır. Ayrıca, işletmelerin enerji verimliliği uygulamaları ile ilgili çalışmalarını ve

deneyimlerini geliştirmeye yönelik bazı öneriler sağlamaktadır. Makro ölçekte bakıldığında ise

bu proje çalışması gerek sanayideki EVU’nun rebound etkilerini gerekse EVU’ya yönelik

bariyer ve motivasyonları ortaya koyarak, Paris Anlaşması'nın bir taraf ülkesinde net sıfır

emisyon hedefine ulaşılmasında ve iklim değişikliği ile mücadelede kullanılabilir sonuçlara

ulaşmaktadır. Projeden elde edilen sonuçların politika yapıcılar ve sanayi işletmeleri tarafından

dikkate alınması halinde BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinden “13. İklim değişikliği ve

etkileri ile mücadele etmek” olan hedefin yanı sıra “7. Erişilebilir ve temiz enerji” ve “12.

Sorumlu üretim ve tüketim” olan hedeflerine de ulaşılması için doğrudan ve/veya dolaylı katkı

sağlaması beklenmektedir.