Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Ebeveynlerin Duygu Sosyalleştirme Davranışları ve Duygusal İstismar Potansiyelleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Ülker A., Aydos E. H.

Türk Psikoloji Dergisi, cilt.39, sa.94, ss.58-80, 2024 (SSCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 39 Sayı: 94
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.31828/turkpsikoloji.1441059
  • Dergi Adı: Türk Psikoloji Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Social Sciences Citation Index (SSCI)
  • Sayfa Sayıları: ss.58-80
  • Hacettepe Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Erken dönemlerde maruz kalınan olumsuz yaşantıların uzun dönemde yaratabileceği riskler göz önüne alındığında çocuğun psikolojik, fizyolojik ve duygusal gelişiminde ailenin, çocuğun duygularına ve duygusal gereksinimlerine verdiği yanıtların önemli olduğu görülmektedir. Bu bağlamda mevcut araştırma, ebeveynlerin duygu sosyalleştirme yaklaşımlarının çocuklarını duygusal açıdan istismar etme potansiyelleri üzerindeki yordayıcı etkisinin araştırılmasını amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemi, okul öncesi dönemde çocuğa sahip 206 ebeveynden oluşmaktadır. Çocukların Olumsuz Duyguları ile Başa Çıkma Ölçeği ve 3-6 Yaş Çocuğa Sahip Ebeveynlere Yönelik Duygusal İstismar Potansiyeli Ölçeği aracılığıyla toplanan verilere regresyon analizi uygulanmıştır. Sonuçlar, ebeveynlerin küçümseyici duygu sosyalleştirme tepkilerinin duygusal istismara neden olan davranış potansiyellerini yordadığını ve destekleyici duygu sosyalleştirme tepkilerinin bir arada, duygusal istismara ilişkin önleyici davranışları yordadığını ortaya koymuştur. Bulgular, duygusal istismarı önleyici ve duygu sosyalleştirme davranışlarını destekleyici etkili ebeveynlik müdahaleleri bağlamında tartışılmıştır.