Eğitimde Kuram ve Uygulama, vol.16, no.2, pp.120-138, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışmada, dijital hikâye anlatımı atölyeleri yoluyla Bilişim Teknolojileri (BT)
öğretmenlerinin mesleki yaşamları ile ilgili deneyimlerini ilk ağızdan kendi sesleri ile dile
getirebilmeleri ve bu dile getirilenlerin derinlemesine irdelenerek mesleki anlayışlarının
bütüncül bir biçimde ortaya koyulması amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için bir
yılda üçü Ankara’da, diğerleri de Elâzığ, Çanakkale ve Denizli’de olmak üzere altı atölye
yapılmıştır. Bu atölyelere katılan 28 BT öğretmeni çalışmanın katılımcılarını oluşturmuştur.
Aynı zamanda araştırmacı, atölyelerde kolaylaştırıcı olarak yer almıştır. Veriler,
katılımcıların süreçteki tüm anlatılarının ses kayıtları, dijital hikâyeleri, yarı yapılandırılmış
odak grup görüşmeleri ve gözlem notları yoluyla toplanmıştır. Veriler tümevarımsal
kodlama tekniği kullanılarak içerik analizi ile çözümlenmiştir. Analiz sonucunda,
öğretmenlerin mesleki yaşamlarında eğitim politikalarının uygulanışı, öğretim programı,
öğretmen yetiştirme süreci, veli baskısı ve zorbalığı, rol çatışması, derse yönelik algı, sınıf
yönetimi, özel okul uygulamaları, öğretmen yeterlikleri ve altyapı yetersizlikleri ile ilgili
sorunlarla karşılaştıkları ortaya çıkmıştır. Mesleki yaşamlarında karşılaştıkları bu sorunlarla
ilgili olarak bazı öğretmenler uyguladıkları çözümleri, bazıları da çözüm olabileceğini
düşündükleri önerileri atölyelerde paylaşmışlardır. Aynı zamanda atölye sürecinde ortaya
koyulan sorunlarla ilgili birbirleriyle dertleşmişler, kendi süreçlerini gözden geçirmişler,
çıkarım yapmışlar ve yeni çözüm önerileri üretmişlerdir. Sonuç olarak öğretmenler, dijital
hikâye anlatımı atölyeleri yoluyla mesleki deneyimlerini dile getirmişler ve atölyelerin
ürünü olan dijital hikâyelerini oluşturmuşlardır. Böylece bu dijital hikâyelerin dolaşıma
girmesi, bu yolla öğretmenlerin seslerinin daha geniş kitlelere ulaşması ve dile getirilen
konularla ilgili taraflarda farkındalık oluşumuna yönelik somut bir adım atılmıştır. Buradan
hareketle öğretmen adayları için bu dijital hikâyelerin öğretmen eğitiminde kullanılmasının
kuram ve uygulama bağının kurulmasında bir köprü oluşturabileceği ileri sürülebilir.