Türkiye İş Bankası İktisadi Bağımsızlık Müzesi'nin Ziyaretçi Gözünden Destinasyon İmajının İncelenmesi


Dündar Türkkan V., Bezci İ.

ANADOLU UNIVERSITESI SANAT & TASARIM DERGISI-ANADOLU UNIVERSITY JOURNAL OF ART & DESIGN, cilt.15, sa.2, ss.1118-1147, 2025 (ESCI, TRDizin)

Özet

Bu çalışmada, Türkiye İş Bankası İktisadi Bağımsızlık Müzesi'nin ziyaretçi gözünden des-

tinasyon imajının incelenmesi amaçlanmaktadır. Müzenin sergileme yöntemlerinin ziya-

retçilerin algısında güçlü bir destinasyon imajı oluşturduğu hipoteziyle yapılan bu çalışma

nitel bir araştırma olarak tasarlanmış ve doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araş-

tırmanın örneklemini, Google Haritalar üzerinden müze hakkında fotoğraf paylaşan zi-

yaretçiler oluşturmaktadır. Toplanan veriler içerik analizi ve göstergebilim yöntemleriyle

incelenmiştir. Çalışma kapsamında yapının katlarında ayrı ayrı olmak üzere farklı odak-

larla paylaşılan fotoğraflar analiz edilerek tespitlerde bulunulmuş, ziyaretçilerin müzeyi ne

şekilde anlamlandırdığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma sonucunda Türkiye İş Banka-

sı İktisadi Bağımsızlık Müzesi, ziyaretçilerin algısında güçlü bir destinasyon imajı oluştur-

duğu görülmüştür. Ziyaretçilerin paylaştığı fotoğraflar, müzenin geçmişi etkili bir şekilde

ileten başarılı sergileme yöntemlerine sahip olduğunu göstermektedir. Kalıcı sergiler bu ba-

şarıda önemli bir rol oynarken, süreli sergilere dair dokümantasyon ve bilgi paylaşımının

artırılması gerektiği sonucuna varılmıştır. Bu bulgular, müzenin ziyaretçi memnuniyetini

ve gelecekteki ziyaretçi davranışlarını olumlu yönde etkileyeceği düşüncesini güçlendirmek-

tedir.

Anahtar Kelimeler: Destinasyon imajı, İş Bankası İktisadi Bağımsızlık Müzesi, İçerik

analizi, Göstergebilim analizi, Ziyaretçi paylaşımları.

In this study, the aim is to examine the destination image of the Isbank Economic Indepen-

dence Museum from the perspective of visitors. This study, conducted with the hypothesis

that the museum's exhibition methods create a strong destination image in the perception

of visitors, was designed as qualitative research and utilized the document analysis method.

The sample of the research consists of visitors who shared photos of the museum on Goog-

le Maps. The collected data were analyzed using content analysis and semiotic methods.

Within the scope of the study, photographs shared with different focuses on different floors

of the building were analyzed and findings were obtained to determine how visitors interp-

reted the museum. As a result, it was observed that the İşbank Economic Independence

Museum created a strong destination image in the perception of visitors. The photographs

shared by visitors show that the museum employs successful exhibition methods that effecti-

vely convey the past. While permanent exhibitions play an important role in this success, it

was concluded that documentation and information sharing regarding temporary exhibiti-

ons should be increased. These findings strengthen the idea that the museum will positively

affect visitor satisfaction and future

Keywords: Destination image, İşbank Economic Independence Museum, Content analysis,

Semiotic analysis, Visitors' shares.