Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.88-105, 2022 (Hakemli Dergi)
Türkiye, coğrafi konumundan dolayı iklim değişikliğinden etkilenebileceğinden sürdürülebilir
tarıma yönelik eylemleri uygulaması zorunlu ülkelerdendir ve “Avrupa Yeşil Mutabakatı” na
uyum faaliyetlerini hızlandırarak, pestisit, tarım ilacı ve kimyasal gübre kullanımlarının
azaltılması için çok yönlü çalışmalar yürütmektedir. Bu bağlamda, tarımsal üretimi olumsuz
etkileyen çevresel şartlara duyarlı bir kamuoyu geliştirilmesi için okullarda verilecek eğitimöğretim ve öğretmen yetiştirme özenle ele alınmalıdır. Bu çalışmada, biyoloji öğretmen
adaylarının çevre kirliliğinin tarımsal üretime etkisine ve bu konuların eğitimine ilişkin
görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, nitel durum çalışması deseninde olup, bir
devlet üniversitesinden, amaçlı örneklemeyle seçilen 30 biyoloji öğretmen adayı ile
gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanan veriler, betimsel ve
içerik analizine tabii tutulmuştur. Sonuçlara göre, tüm öğretmen adaylarının çevresel kirliliğin
tarımsal üretime etkisi olduğu, konuya ilişkin eğitim almaya istekli oldukları ve özellikle
tarımsal üretime etki eden çevre kirliliği faktörleriyle (%57), çevre kirliliğinin tarımsal
üretimi etkilediği yönlerle (%43) ilgili kapsamlı görüşleri bulunmaktadır. Ancak çevre
kirliliğinin insan sağlığına olumsuz etkileriyle ilgili açılımları yeterince yapamadıkları ve
buna yönelik görüşlerin düşük frekansta (%2.2) olduğu da görülmüştür. Bununla beraber,
çevre kirliliğinin tarımsal üretime etkileriyle ilgili eğitimine dair, içerik (%39), öğrenme
ortamı (%29), öğretim yöntem-teknikleri (%25) ve öğretim materyalleri (%7) temalarıyla
ilgili geniş çerçevede görüşleri olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, çevre kirliliğin tarımsal
üretime etkilerinin indirgenmesi ve sağlıklı koşulların yaratılması için öğretmen adaylarının
bilgi ve deneyimle donatılmalarını, öğretmen yetiştiren programların insan sağlığına ekolojik
yaklaşıma dayalı olarak yeniden düzenlenmesini ve her yerin eğitim ortamı ve öğretim unsuru
olarak kullanılabileceği, görsel ve güncel kaynaklarca zengin, yenilenmiş öğretim
yaklaşımlarına göre yeni bir eğitim anlayışı geliştirilmesi gerekliliğini düşündürmektedir.