Diş Hekimliği Öğrencileri ve Diş Teknisyenliği Öğrencilerinin Diş Morfolojisi ile İlgili Bilgi, Tutum ve Uygulamaları


Gökay G. D., Oyar P.

Cumhuriyet Dental Journal , cilt.27, sa.3, ss.166-172, 2024 (Scopus) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 27 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.7126/cumudj.1464452
  • Dergi Adı: Cumhuriyet Dental Journal
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, Directory of Open Access Journals, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.166-172
  • Hacettepe Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Diş Hekimliği ve Diş Protez Teknolojisi Bölümü programlarının temel bilimlerinden olan Diş Anatomisi ve Morfolojisi dersinde öğrencilere süt ve daimi dişlenmenin morfolojik özellikleri tanıtılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği öğrencilerinin (DÖ'ler) ve diş teknisyenliği öğrencilerinin (DTÖ'lerin) diş morfolojisi ile ilgili bilgi, tutum ve uygulamalarını karşılaştırmaktır. Gereçler ve Yöntemler: DÖ'ler ve DTÖ'ler, kendi kendilerine uygulayabilecekleri 26 maddelik bir anket aracılığı ile tanımlayıcı kesitsel bir çalışmaya katıldılar. Demografik profil için dört madde, diş morfolojisi bilgi düzeyi için on madde, diş morfolojisine yönelik tutum için yedi madde ve diş morfolojisi pratiği için beş madde olmak üzere anketi üç bileşen oluşturdu. Toplamda 274 öğrenci yanıtı alındı. Veriler bağımsız bir t testi ve tek yönlü ANOVA kullanılarak analiz edildi. 0,05'ten küçük bir p değerinin her test için istatistiksel anlamlılığa işaret ettiği kabul edildi. Bulgular: DÖ'ler ve DTÖ'ler arasında diş morfolojisi bilgi ve uygulamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardı (p<0.001). Bununla birlikte, DTÖ'lerinin diş morfolojisi bilgisi önemli ölçüde daha fazlaydı ve DÖ'lerinin uygulama puanları da önemli ölçüde daha yüksekti. İki grup arasında diş morfolojisi tutumu açısından anlamlı bir fark yoktu (p=0,379). Her iki grubun da diş morfolojisi bilgisi düşük düzeydeydi; DTÖ'ler için ortalama 3,86 doğru cevap ve DÖ'ler için ortalama 3,16 doğru cevap vardı. DÖ grubundaki birinci sınıf öğrencilerinin bilgi düzeyi (4,22±1,63 doğru cevap) diğer öğrencilere göre daha yüksekti. Sonuçlar: Bir diş hekimi ile diş teknisyeni arasındaki diş morfolojisi bilgisi, tutumları ve uygulamaları arasındaki farklılıkları bilmek, önleyici tedbirler alınmasına yardımcı olabilir. Klinik öncesi diş hekimliği öğrencileri ve diş teknisyenliği öğrencileri farklı uzmanlık düzeylerine sahipken, her iki grup da diş morfolojisi konusunda düşük düzeyde bilgi sahibiydi. Her iki grubun da diş morfolojisine yönelik tutumları benzer şekilde yüksekti.
Objectives: Students are introduced to the morphological features of primary and permanent human dentition in a dental anatomy course, which is a part of the basic core sciences program in the Department of Dentistry and Dental Prosthesis Technology. The purpose of this study was to compare dental students' (DSs’) and dental technician students' (DTSs’) knowledge, attitudes, and practices related to dental morphology. Materials and Methods: Using a 26-item self-administered questionnaire, the DSs and DTSs participated in a descriptive cross-sectional study. Three components made up the questionnaire: four items for demographic profile, ten items for dental morphology knowledge level, seven items for attitude toward tooth morphology, and five items for practice in tooth morphology. There were 274 student answers in all. The data were analyzed using an independent t test and one-way ANOVA. A p value of less than 0.05 was considered to indicate statistical significance for each test. Results: Between DSs and DTSs, there was a statistically significant difference in their knowledge and practices of tooth morphology (p< .001). However, DTSs knowledge of dental morphology was significantly greater, and DSs practice scores were significantly greater. There was no significant difference in the attitude of tooth morphology between the two groups (p=0.379). Both groups had low levels of dental morphology knowledge, with an average of 3.86 correct answers for DTSs and an average of 3.16 correct answers for DSs. In the DSs group, first-year students had a greater knowledge level (4.22±1.63 correct answers) than did the other students. Conclusions: Knowing the variations in dental morphology knowledge, attitudes, and practices between a dentist and dental technician may help us take preventative measures. While preclinical dentistry students and dental technician students had different levels of expertise, both groups were less knowledgeable about tooth morphology. Both groups had similarly high attitudes toward tooth morphology.