Türk Bankacılık Sektöründe İnsan Kaynakları Uygulamaları Üzerine Nitel Bir Araştırma


Tayfur Ekmekci Ö.

İşletme Araştırmaları Dergisi, cilt.2, sa.10, ss.684-710, 2018 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

  • Cilt numarası: 2 Konu: 10
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: İşletme Araştırmaları Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.684-710

Özet

Şirketlerde  etkililiğin  ve  verimliliğin  arttırılmasında  çalışanın  doğru  işe yerleştirilmesi,  örgütün  ihtiyaçları  doğrultusunda  eğitilmesi,  birey  veya  takım  içindeki performansının  değerlendirilmesi  ile  ilgili  konuların  önem  kazandığı  görülmektedir.  Bu çalışmanın  amacı  Türkiye’deki  kamu,  yabancı  ve  özel  sermayeli  bankaların,  işe  alım, eğitim,  performans  değerlendirme  ve  ödüllendirmeyle  ilgili  uygulamalarını  faaliyet raporları  ve  kurumsal  web  sitelerinden  toplanan  verilerle  inceleyerek,  bankacılık sektöründeki  insan  kaynakları  faaliyetlerinin  nitel  bir  analizini  yapmaktır.  Elde  edilen bulgulara  göre,  bankaların  deneyimli  adaylardan  seçim  yaparken  genellikle  görüşme tekniğini  kullandıkları;  deneyimsiz  adaylardan  seçim  yaparken  ise  çoğunun  yetenek  ve başarı  testlerini  ön  eleme  yöntemi  olarak  kullandıkları;  test  sonuçlarına  göre  belirlenen adaylarla  görüşme  yapıp  seçim  kararı  verdikleri  saptanmıştır.  Bankaların  çoğunun çalışanlarına  meslek  içi  eğitimler  ve  kişisel  gelişimleri  doğrultusunda  eğitim  olanakları sundukları;  eğitimlerin  çoğunun  kurumun  web  sitesi  ve  bankacılık  akademileri/okulları adı verilen merkezler aracılığıyla verildiği tespit edilmiştir. Performans değerlendirmelerinin  yılda  bir  ya  da  iki  kez  yapıldığı,  bu  değerlendirmelerde  hedefe ulaşma  ve  yetkinliklerin  esas  alındığı,  ödemelerde  ise  performans,  kıdem  ve  bütçeyle ilgili  faktörlerin  dikkate  alındığı  görülmüştür.    Çalışma,  bankacılık  sektöründeki  insan kaynakları  uygulamalarının  benzer  ve  “Yüksek  Performanslı  Çalışma  Sistemleriyle” uyumlu olduğunu göstermektedir.