Başkent University Journal of Education, cilt.10, sa.2, ss.177-192, 2023 (Hakemli Dergi)
Çevre
sorunları her geçen gün artmakta ve etkileri hayatımızı doğrudan
etkilemektedir. Bu sorunların ortadan kalkması için tek çözüm bilinçli bir
toplumdur. Bilinçli bir toplum ise erken yaşlardan itibaren başlayan, tüm
disiplinleri içeren, gerçek yaşam sorunlarını ele alan ve çözüm odaklı bir
eğitimle mümkündür. Bu araştırmada, 2021–2022 eğitim-öğretim yılında uygun örnekleme
yöntemiyle seçilen bir kamu ortaokulundaki 5, 6 ve 7. sınıf öğrencileri ve
farklı branşlardaki öğretmenleriyle çalışılmıştır. Sürdürülebilir bir dünya
için disiplinlerüstü yaklaşımla hazırlanan ve yedi tema için toplam 9 ay
boyunca uygulanan bir çevre eğitimi programına tabi tutulan öğrencilerin ve
öğretmenlerinin görüşleri alınmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinin
kullanıldığı bu nitel çalışmada, her sınıf düzeyinden onar öğrenci olmak üzere
toplam 30 öğrenci (15 kız ve 15 erkek) ve 10 öğretmenle görüşülmüştür. İçerik
analizi yoluyla elde edilen bulgulara göre, programın hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin
çevre konusundaki bilgi, tutum ve davranışları üzerinde olumlu etkileri
olmuştur. Sonuçlar doğrultusunda, çevre eğitimin tek bir dersle ilişkilendirildiği
çalışmalar yerine tüm branşları içeren uzun soluklu bir programın uygulanması önerilmektedir
Environmental
problems are increasing day by day, and their effects directly affect our
lives. The only solution for the elimination of these problems is a conscious
society. A conscious society is possible with a solution-oriented education
that starts at an early age, includes all disciplines, addresses real-life
problems, and focuses on solutions. In this convenience sampling research, 5th,
6th, and 7th grade students and teachers from different branches of a public
secondary school in the 2021–2022 academic year were recruited. The opinions of
the students and their teachers, who participated in an environmental education
program prepared with a transdisciplinary approach for a sustainable world and
implemented for a total of 9 months on seven themes, were taken. In this
qualitative study using a semi-structured interview technique, a total of 30
students (15 girls and 15 boys), 10 from each grade level, and 10 teachers were
interviewed. According to the findings obtained through content analysis, the
program had positive effects on both students’ and teachers’ environmental
knowledge, attitudes, and behaviors. In line with the results, it is
recommended to implement a long-term program that includes all branches instead
of studies in which environmental education is associated with a single course.