Eğitim Teknolojileri Okumaları 2023, Buket Akkoyunlu,Hatice Ferhan Odabaşı,Aytekin İşman, Editör, Pegem A Yayıncılık, Ankara, ss.549-566, 2023
Matematikteki kavramsal yapı ve ilişkilerin soyut içeriklerden oluştuğu ve matematiğin bir
soyutlama bilimi olduğu göz önüne alındığında bireyin bilgiyi oluşturma sürecinin önemi daha
da artmaktadır. Ülkemizde de matematik eğitiminin özel amaçları arasında “kendi öğrenme süreçlerini
bilinçli bir biçimde yönetebilecek, bilgi üretme ve kullanma becerilerini geliştirebilecek
bireyler yetiştirmek” ifadesine yer verilerek aslında bilgi oluşum sürecinde bireyin aktif çabasına
dikkat çekilmiş ve artık bireyin bilgiyi ne kadar öğrendiği değil; nasıl öğrendiğinin önemi
vurgulanmıştır. Soyutlama; ön bilgilerin yeni matematiksel yapı çerçevesinde dikey olarak yeniden
organize edilme etkinliklerini kapsayan karmaşık bir kavramdır. Günümüz koşullarına
bakıldığında çığ gibi büyüyüp ilerleyen teknolojik gelişmelerin tam ortasına doğan yeni neslin
ihtiyaçlarına göre yeniden şekillendirilmiş öğrenme ortamlarına her geçen gün ihtiyaç artmaktadır.
Teknoloji destekli eğitimde bilginin çoklu temsillerinin sunulabiliyor oluşu, bireyin bilgiyi
daha iyi anlayıp yapılandırmasını sağlamaktadır. Sınırları sınıf dışına taşırarak bireyin istediği
zaman ve mekânda kendini geliştirmesine fırsatlar sunmaktadır. Hatta günümüzde artırılmış
gerçeklik uygulamaları ile eğitim daha üst seviyelere taşınabilmektedir. Matematikte soyut olan
birçok şey artırılmış gerçeklikle daha somut hale getirilerek bireyin deneyimlerle bilgilerini en
doğru şekilde yapılandırmasına imkân sağlamaktadır. Teknoloji destekli öğrenme ortamlarında
birey kendi öğrenme materyalini tasarlayabilir ya da öğretmeninin bir rehber olarak hazırlayıp
sunduğu materyallerden bilgiyi kendisi keşfedip yapılandırabilir. Bu çalışmada teknoloji destekli
öğrenme ortamlarının bireyin matematikteki soyutlama sürecine etkilerinden bahsedilecektir.
Çalışma kapsamında ilgili alanyazın incelenerek soyutlama sürecinde teknoloji kullanımına yönelik
etkinlikler sunularak bu etkinlikler yardımıyla öğrencilerin soyutlama becerilerinin nasıl
geliştiği ele alınacaktır.