Bu araştırmada matematik eğitimi alanında yapılan, matematik eğitiminin temel amaçlarından biri olan kavramsal anlama bağlamında geliştirilen, APOS teorisi çalışmalarının mevcut durumunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda APOS teorisi ile ilgili ulusal ve uluslararası örneklemli çalışmalar betimsel içerik analizine tâbi tutularak sistematik özet bilgiler sunulmuştur. Daha sonra, bu çalışmaları eleştirel bakış ile yorumlamak için meta sentez (tematik içerik analizi) yöntemi kullanılmıştır. Tematik içerik analizi sonucu; teoriyi kullanma amacı, genetik ayrışım kullanma durumu ve çalışmanın hedefi olmak üzere üç tema ortaya çıkmıştır. APOS teorisinin öngördüğü zihinsel yapı ve mekanizmaları matematiksel kavramların yapısından ziyade bu yapıları tema olarak belirleyen betimsel nitelikli çalışmalar (%39) alanyazında yer almaktadır. Bu türden çalışmaların APOS teorisinin kavramsal anlamayı pekiştirme amacı bakımından zayıf kaldığı söylenebilir.
This study aimed to review the APOS Theory, which was developed within the context of conceptual understanding as one of the main aims of mathematics education, studies in the field of mathematics education. The studies with Turkey and international samples related to the APOS Theory were subjected to descriptive content analysis, and a systematic summary was presented. As a result of the analysis, three themes, namely the purpose of using the theory, the use of genetic decomposition, and the aim of the study were identified. There are descriptive studies (39%) in the literature that determine the mental structures and mechanisms rather than the structure of mathematical concepts. Such studies are weak in terms of the theory’s aim of reinforcing conceptual understanding.