7. Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi, Muğla, Türkiye, 27 - 30 Eylül 2023
ALMANCA ERASMUS DENEYİM
RAPORLARI BAĞLAMINDA KÜLTÜRLERARASI ETKİLEŞİM VE KÜLTÜRLERARASI ÖĞRENME
Bu çalışmada, Almanca konuşulan ülkelerden Türkiye’ye
yükseköğrenim görmek için gelen yabancı uyruklu öğrencilerin yaşadıkları Erasmus deneyimleri sonucunda Türk toplumu ve
kültürü hakkında edindikleri izlenimler incelenmektedir. Nitel araştırma
yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırma programdan
yararlanan yabancı öğrencilerin ülkelerine geri dönünce
yazmış oldukları 696
Almanca Erasmus deneyim raporu üzerinde
yürütülmüştür. Araştırmada MAXQDA adlı nitel veri analizi programından
yararlanılmış, öğrencilerin Türklere ve Türk kültürüne yönelik farklı görüş ve
tavsiyelerini saptamak amacıyla raporların içerik analizi yapılmıştır. Elde edilen veriler, Türklerin sosyal hayatta yabancılara karşı
oldukça olumlu bir davranış ve tutum sergilediğini, yabancıların da sosyal
yaşama uyum sağlayarak Türk kültürünü ve yaşam biçimini derinlemesine tanıma
fırsatı bulduklarını, ayrıca bundan dolayı oldukça
memnun olduklarını ve adeta bir kültür elçisi olarak ülkelerine geri
döndüklerini göstermektedir. Yabancılar Türkleri tanıdıkça Türk imajına yönelik
algıları daha olumlu olmaktadır. Türk kültürünün aktarımında yabancıların
Türklerle kişisel ve sosyal ilişkiler kurup olumlu
etkileşim deneyimleri edinmelerinin rol oynadığı görülmüştür. Benzer şekilde,
yabancıların Türk kültürüne yönelik farkındalığının artması, Türklerle olan
etkileşimlerinin yoğunluğu ile doğru orantılıdır: Yabancılar halkın arasına
karışıp Türk kültürünü tanıdıkça daha iyi anlamakta,
uyum sağlamaya başlamakta ve bakış açısını değiştirme eğilimine girmektedir.
Etkili bir kültürlerarası değişimin meydana geldiği, ayrıca daha önyargısız ve
hoşgörülü bir bakış açısının geliştirildiği anlaşıldığından
Erasmus+ Programının kültürlerarası duyarlılığın artmasında katkı sağladığı
varsayımı doğrulanmaktadır. Erasmus+ Programının, kültürlerarası etkileşimler
ve etkinlikler artırılarak iyileştirilmesi ve geliştirilmesi ile Türk
insanının, dilinin, kültürünün, kültür mirasının ve
tarihinin yabancılara tanıtılması sağlanabilir. Böylece kültürlerarası
diyaloğun güçlenmesine de katkı sağlanmış olacaktır.
Anahtar
Sözcükler: Türk insanı ve Türk kültürü, kültürlerarası
etkileşim, kültürlerarası öğrenme, Erasmus+ Öğrenci Öğrenim
Hareketliliği Programı.