WIRD VERHÜLLUNG ZUR MORAL GEMACHT, DANN IST DER TSCHADOR DER ERSTE SCHRITT ZUR BURKA” Der Tschador als literarisches Motiv und kulturelle Perspektive im gleichnamigen Werk Murathan Mungans


Hertsch M. F., Kardeş B., Mollamehmetoğlu Özbay S.

Türkbilig, sa.32, ss.209-222, 2016 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: Türkbilig
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.209-222
  • Hacettepe Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Murathan Mungan’ın Çador adlı eserinde temel ilke olan örtü tüm roman boyunca izini sürmektedir. Ana karakter Akhbar yıllar sonra sürgünden döndüğünde ülkesindeki tüm kadınların çarşaflarda saklı bir halde ‘bedensiz hayaletlere’ benzediklerini ve gündelik yaşamları içerisinde yok olduklarını görmektedir. Başta oldukça olumsuz bir çağrışım olan burka gittikçe olumlu bir hal alarak sonlara doğru ana karakter için koruyucu bir örtü haline gelmektedir. Aşağıdaki makale Murathan Mungan’ın Çador adlı eserinin örtünme ve açılma motifi ile ilgili çeşitli tez ve soruları ele almaktadır. Örtünme neden araçsallaştırılmaktadır? Bu makale ayrıca örtünmenin tek tanrılı dinlerde iç ve dış algıyı nasıl etkilediğine dair çeşitli bakış açıları sergilemektedir. Din fiziki de olsa kusurları örtbas etme konusunda her zaman için bir önem taşımaktaydı. Ayrıca örtünme yoluyla oluşan güvenliğin saklanma için temel ilke olarak kabul edilebilirliği ve bu ilkenin kalıcılığı sorusu da tartışılmaktadır.

Murathan Mungans novel, Chador, presents human disguise as a main theme. Akhbar, the main character, turns back to his fatherland after years in exile. He realizes, after his arrival, that nearly all women are hidden underneath black scarves like disembodied ghosts and somehow disappear in their social lives. The negative connotation of the ir burka s turn s slowly into a positive one and becomes a tool of protection for the main character at the end of the story. This following paper handles diverse ideas, motivations and questions around veiling and unveiling oneself or disguise through the novel Chador. Why does veiling become an instrument? This paper also presents different viewponts about the idea that veiling affects individuals’ internal and external perceptions in monotheistic religions. Religion has always carried importance in terms of disguising the faults of people, even physically. Additionally, this paper discusses the acceptability and persistency of the question if security through “veiling” is the fundamental principle for human disguise or hiding oneself.