Çalışma, mobilya tasarımında tarihsel süreç verilerinin, esinlenme aşamasında ne şekilde kullanılabileceğine yönelik bazı öneriler sunmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, öncelikle esinlenme konusu genel olarak ele alınmış; yenilik ile olan ilişkisi temel çerçevede tartışılmıştır. Mobilya özelinde, geçmiş verilerinin, dönemler boyu çeşitli şekillerde mevcut dönemlere aktarıldığı görülmektedir. Bu aktarımın gerek biçimsel gerekse anlamsal olabildiği söylenebilecektir. Bu makale, söz konusu tarihsel unsurların, birer esinlenme nesnesi olarak alındığı ve benzer genetik kodları içeren “yeni” tasarımların ortaya konduğu bir çalışmanın analizini sunmaktadır. Bu kapsamda yapılan analizde, tarihsel süreç verilerinin, mobilya tasarımları üzerinden ne şekilde okunduğu; tanımlama sıfatlarının ne şekilde belirlendiği; bu mobilyaların birer esin kaynağı olarak oynadıkları roller; tanımlama sıfatlarının ortaya konacak yeni mobilyalarda ne şekilde yer aldığı ve sonuç ürünlerin biçimsel ve anlamsal verileri değerlendirilmiştir. Retrospektif verilere dayalı prospektif bir yaklaşım sunan bu analizin, mobilya tasarımında, özü anlama ve yorumlama konusunda yeni bir bakış açısı sağlaması beklenmektedir.
The study aims to provide some suggestions on how the historical data may be used in the inspiration phase of furniture design. For this purpose, firstly, inspiration, as an aspect, is discussed in general and its relationship with novelty is discussed basically. In furniture field, it is seen that past data are transferred to the current periods in various ways throughout the periods. It can be said that this transfer can be either formal or semantic. This article presents the analysis of a study in which these historical elements are taken as objects of inspiration and ‘new’ designs containing similar genetic codes are put forward. In this context, the analyses evaluate how those historical data are read through furniture designs; how the defining adjectives are determined; the roles played by this furniture as sources of inspiration; how the defining adjectives are included in the newly designed furniture and the formal and semantic data of the final products. This analysis, which presents a prospective approach based on retrospective data, is expected to provide a new perspective on understanding and interpreting the essence of a design.